-->

  كيف تغير شكل سيمون فى أحدث ظهور ومن هو زوجها الذى أخفته عن الإعلام



هى واحدة من النجمات اللي إتميزت بالتمثيل والغناء مع بعض وصوتها الحنين الرقيق خلاها تتميز في أغانيها ظهرت في التسعينات وقدمت أجمل الأغاني وبعدها إقتحمت عالم التمثيل هى الجميلة سيمون هنستعرض معاكم محطات في حياتها الفنية وإزاي دخلت عالم الغناء بالصدفة .


إتولدت في شبرا يوم 14 يونيو سنة 1966 ، من أب صعيدي وأم من الشرقية والدها من الشخصيات المنفتحة وعايش في إنجلترا وسماها والدها سيمون على إسم الكاتبة والمفكرة الفرنسية «سيمون دي بوفوار» درست في كلية الآداب قسم فرنسي .
في لقاء تليفزيوني ليها حكت سيمون عن بدايتها في مجال الغناء وإزاي إتشهرت قالت "بدايتى كانت من وقت دراستى في الكلية فقررت أنا وأصحابي ننظم حفل غنائي يحييه المطرب مدحت صالح وبالصدفة إتاخر عن معاد الحفلة وده إتسبب فى انزعاج الناس ، وهى كانت بتحب تغني وسط أصحابها في الرحلات فطلبوا منها أصحابها تنقذ الموقف وتغني رفضت في البداية وفي الآخر قبلت بعد إصرارهم كانت مكسوفة فى البداية لكن لما لقت تفاعل من الجمهور اتبسطت جدًا وفضلت تغني لوقت وصول مدحت صالح ومن الوقت ده إتشهرت بالصدفة وقدموها للمخرج طارق الكاشف ونزلت أول ألبوم ليها إسمه "تانى تانى" وكمان هى أول واحده عملت فيديو كليب فى العالم العربى من خلال أغنية "تاكسي".

 بدأت مشوارها الفني وعرفها الجمهور كمطربة سنة 1987 وإشتهرت من خلال أغانيها في فترة التسعينات "مش نظرة وابتسامة" و "بتكلم جد" و" ماشية وساعتي مش مظبوطة". 

 وعن حياتها الخاصة الفنانة سيمون متزوجة من سنة 2009 رجل مُسلم إسمه "محمد رؤوف غنيم"، وهو خبير قانون دولى والسياسي لكنها ماصرحتش عن زواجها إلا سنة 2016 وهى بتحتفل بعيد زواجهم من خلال صورة نشرتها على حسابها الشخصي فيس بوك .

 وكمان ظهرت معاه في حفل زفاف جيهان منصور الإعلامية وحضر الفرح كتير من الفنانيين ، مش بتحب سيمون تتكلم عن حياتها الخاصة وبتفضل إنها تبقى بعيدة عن الأضواء قالت بس إن علاقتهم كويسة ببعض وإنه متفهم طبيعة شغلها وبيشجعها دايمًا . 

 قدمت خلال مسيرتها الفنية حوالي 26 عمل مابين التليفزيون والسينما والمسرح من أشهر الأفلام اللي شاركت في بطولتها "أيس كريم في جليم" و "يوم حلو ويوم مر". 

وتميزت في أدوارها من خلال مسلسل"زيزينيا" مع الفنان الكبير يحيى الفخراني و "الأب الروحي ""وقيد عائلي ""وبين السرايات ".