-->

  قصة حياة وأسرار سهير رمزى تزوجت 10 مرات أحدهم أمير والأسباب التى دفعتها لإعتزال الفن



إتعرفت في فترة السبعينات والثمانينات وإتميزت بأدوار الإغراء جمالها الملفت وتمثيلها الحقيقي شجع كل المنتجين إنهم يشتغلوا معاها هى الجميلة "سهير رمزي" هنعرف معاكم إتجوزت كام مرة ومين سبب دخولها التمثيل وكمان إيه الجملة اللي قالتهالها والدتها وقلبت حياتها وإيه اللي ندمت عليه في حياتها وهنعرف كمان علاقتها بُعمر الشريف.

إسمها الحقيقي سهير محمد عبد السلام نوح. 

إتولدت في بورسعيد يوم 3 مارس سنة 1950 عمرها حاليا 70 سنة . 

وهى بنت الفنانة الراحلة دُرية أحمد . 

 كان أول ظهور ليها على شاشة السينما من خلال فيلم "صحيفة سوابق" سنة 1956 وكان عمرها وقتها 6 سنين وكان السبب في دخولها عالم الفن والدتها دُرية أحمد وبعد 4 سنين شاركت في فيلم " البنات والصيف ". 

 وبعدت فترة عن التمثيل وإشتغلت مضيفة جوية وبعد كده عارضة أزياء ورجعت تاني للتمثيل سنة 1969 من خلال فيلم " الناس اللي جوه " و"ميرامار". 
 والدتها الفنانة الراحلة دُرية أحمد قالتلها لا تثقي في الرجال وكانت النتيجة إنها تزوجت كتير وكانت معظم زيجاتها بتستمر شهور قليلة. 

 تزوجت الفنانة سهير رمزي أكتر من 9 مرات وكان منهم 4 فنانين "محمود قابيل ووإبراهيم خان وحلمي بكر الملحن وفاروق الفيشاوي " 

أما الباقيين كانوا " زكريا بكار رجل الأعمال السوري ومحمد الملا رجل الأعمال الخليجي وخالد بن سعود بن عبد العزيز آل سعود الأمير السعودي ورئيس نادي المصري البورسعيدي الحاج سيد متولي ودلوقتي هى متزوجة من رجل الأعمال علاء الشربيني ".

 وكمان أعلنت خطوبتها في مرة من الفنان عُمر الشريف والفنان يوسف شعبان لكن متجوزتهومش. ولما كانت متزوجه من الملحن حلمي بكر كانت العصمه في ايديها وإنفصلت عنه بعد 4 سنين وكان السبب إنها إتمسكت بشغلها في التمثيل . 

قدمت من خلال مسيرتها الفنية 103 عمل مابين أفلام ومسلسلات . وكانت مشهوره في فترة السبعينات والثمانينات بتقديم أدوار الإغراء . 

 ومن أهم أفلامها "دموع صاحبة الجلالة" و«الدرب الأحمر»، و«حتى لا يطير الدخان»،و«البنات عايزة إيه»، و«رجل فقد عقله»، و«مع حبي وأشواقي»، و«وبالوالدين إحساناً»، و«ثم تشرق الشمس»، ومسلسل «زينب والعرش» وغيرهم أفلام تانية كتير سابت بصمه في السينما المصرية .

 صرحت الفنانة سهير رمزي من خلال برنامج "أزمة قلبية " سنة 2013 إنها ندمانة على تقديم أدوار الإغراء ولو رجع بيها الزمن تاني مش هتوافق عليها وخصوصًا فيلم المذنبون وده كان سنة 1975. 

 أعلنت سهير رمزي الإعتزال ولبسها الحجاب وده كان سنة 1993 وبعدها رجعت تاني للساحة الفنية سنة 2006 من خلال مسلسل " حبيب الروح " ومثلت بالحجاب.