-->

  أول ظهور للفنان مصطفى فهمى مع زوجته الإيطالية وأبنائه وزوجته الأخيره تثير ضجة بجمالها




الفنان مصطفي فهمي من بداية ظهورة هلي شاشة السينما ابهر جمهوره بوسامته والكاريزما الخاصة بيه فكان فتى أحلام كتير من المعجبات قدر بموهبته الكبيرة إنه يقدم مجموعة من الأدوار المختلفة في السينما والدراما وكان ليه بصمته الخاصة اللي خطف بيها قلوب كل جمهوره النهاردة هنستعرض معاكم قصة حياته وأسراره وسر شبابه الدائم وقصص زواجة وسبب الضجة الكبيرة اللي عملتها زوجته فاتن موسي.

إتولد الفنان مصطفي فهمي يوم 13سبتمبر سنة 1942 وعمره حاليا 78 سنة وهو من أصول شركسية فأسرته كانت أرستقراطية .

 إتخرج من المعهد العالي للفنون المسرحية وهو شقيق الفنان حسين فهمي .

 بدأ مشوارة كمصور سنيمائي مع مدير التصوير الكبير عبد الحليم نصر من خلال فيلم أميرة حبي أنا بطولة الفنانة القديرة سعاد حسني وشقيقة حسين فهمي وبعده قدر إنه يثبت موهبته الفنية كممثل لما شارك في فيلم أين عقلي بعد ما شجعه المخرج عاطف سالم علي المشاركة في الفيلم ووقتها إعترض حسين فهمي علي خوض مصطفي تجربة التمثيل وطلب منه إنه يستمر في مجال التصوير اللي بيحقق نجاح كبير فيه لكن مصطفي أصر خوض التجربة بنفسه وبالفعل نجح 

 وبعدها لمع نجمة وشارك في كتير من الأفلام ومنها الأوهام ..موعد مع القدر.. الوردة الحمراء ..ابتسامة في نهر الدموع ..واحترس نحن المجانين .. وكمان تألق في الدراما وأدهش جمهوره بأدواره المميزة ومنها حبيب الروح ..قصة الأمس ..الوديعة والذئاب.. قضية معالي الوزير ..نكدب لو قولنا مابنحبش ..مأمون وشركاه. وحلاوة الدنيا اللي تم عرضة في رمضان ٢٠١٧ وحقق نجاح كبير .

أما عن سر شبابه الدائم فقال إنه كائن نهاري مش بيحب السهر بيصحي كل يوم بدري وبيمارس الرياضة ورياضته المفضلة هي التنس .

 "الحب ملهوش عمر أكتر جملة بتنطبق على الفنان مصطفى فهمي وزوجته اللبنانية فاتن موسى فهي أصغر منه بحوالي 20 سنة ، إلا أنّ دة ممنعهومش من الحب والزواج إتعرفوا علي بعض في مهرجان بدبي أثناء حوار معاه فتزوجوا سنة 2015، وبعد ٣ سنين احتفلوا بزواجهم في لبنان بحفل بسيط جمع المقربين من العروسين، وارتدت فاتن الفستان الأبيض والفرح عمل ضجه كبيرة وقتها علي السوشيال ميديا وبعد الزواج إبتعدت عن العمل الإعلامي وتفرغت لزوجها وبيتها .

وفي لقاء لفاتن موسي ومصطفي فهمي مع إسعاد يونس في برنامج صاحبة السعادة لما سألتها عن علاقتها بزوجها حسين فهمي قالتلها "جماله نقطة ضعفي، ولمّا بتحصل أي مشكلة بيّعوضها بحاجات جميلة كتير بيعملها"، وأضافت: "ساعات نوصل في النقاش لمرحلة الأسود اللي بتهجم على بعض، بس في الآخر بقول هو راجل البيت ومينفعش أزعله". 

وقال مصطفي فهمي إنه مش عصبي ولكن حمقي وبيهدي بسرعة فاتن موسي مش الزوجة الأولى للفنان مصطفى فهمي، كان في قبلها زيجات تانية فتزوج للمرة الأولى بالإيطالية كارملا، اللي إرتبط بيها عاطفيًا في بداية مشواره الفني، وأنجبا عمر اللي بيعيش في سويسرا، ودينا واللي بتستكمل دراستها في سيكولوجية الأطفال بإيطاليا. 

وتزوج للمرة الثانية من الفنانة رانيا فريد شوقي، فبدأت علاقتهم بصداقة قوية وتوجت بالزواج ولكن مستمرش زواجهم وقت طويل وأعلن الثنائي إنفصالهم وبعدها بقترة رجعوا لبعض مرة تانية ولكن إفصلوا أيضا وقال فهمي في تصريحات صحفية عن إنفصاله من الفنانة رانيا فريد شوقي: "كتاب أُغلق نهائيا في حياتي، الشخص الذي لا يخاف عليَ كما أخاف عليه ولا يجعلني أولوية بحياته كما أجعله أولوية بحياتي، ولا يحاول إسعادي كما أحاول إسعاده، يكون شخصا (لا ألزمه ولا يلزمني)".

 https://i.ytimg.com/vi/fxztLoxu87g/maxresdefault.jpg

 https://img.youm7.com/ArticleImgs/2020/8/8/66346-1.JPG

https://alwafd.news/images/thumbs/828/news/cdaf71fb10588572be8388dcc2183e64.jpg