-->

  قصة حياة وأسرار حسين فهمى وأول ظهور لأبنائه من زوجته الأولى وجمالهم يذهل الجميع



برنس ودنجوان السينما المصرية ملامحه الأجنبيه لفتت الأنظار ليه وكانت السبب السريع في شهرته هو الجميل "حسين فهمي " هنعرف معاكم النهاردة التفاصيل الكاملة عن حياته وحياة عيلته وكمان هنعرف إتجوز كام مرة ومين هى زوجته اللي خلعته ومين اللي إكتشفه. 

تزوج حسين فهمي 7 مرات المرة الأولى كانت من نائلة محمود وأنجب منها محمود ونيرة والمرة الثانية كانت من النجمة الكبيرة ميرفت أمين، أما المرة الثالثة وهي نينا واللي مستمرتش معاه كتير وكانت بنت واحد من السفراء السابقين، والمرة الرابعة كانت من هالة فتحي وهي واحدة من خبراء الكمبيوتر الكبار وأعلن حسين فهمي ارتباطه بيها في فترة اللي كان فيها رئيس مهرجان القاهرة السينمائي الدولي.

 وزوجته الخامسة كانت الفنانة لقاء سويدان، واللي بدأت علاقاتهم العاطفية في مسرحية "أهلًا يا بكوات" أما المرة السادسة من رنا القصيبي اللي تزوجت من حسين فهمي لمدة 3 سنين وانتهت بإنها خلعته . 
وعن آخر زيجاته وهى المرة السابعة اللي ظهرت معاه ف مهرجان القاهرة الدولي دورة 41 ومسمحش لوسائل الإعلام إنهم يتواصلوا مع زوجته إكتفا بس بالتصوير على السجادة الحمرا وبسرعه اخدها وقعدوا ف الصف الأول .

 وأعلن حسين فهمي في تصريح ليه إنه بيرفض يسمع لكلام الناس عن زواجه وخصوصا بعد أزمته مع رنا القصيبي ولقاء سويدان وقال كمان إنه مش هيبطل يحب وفلسفته ف الحياة إن اللي فات انتهى وبقى ف الذاكرة وقال كمان إنه بيعرف يعيش اللحظة.

 إسمه الحقيقي حسين محمود محمد فهمي. 

إتولد في القاهرة يوم 22 مارس سنة 1940 وكبر في أُسرة ارستقراطية وأصله شركسي وكان جده محمد باشا فهمي رئيس المجلس الشورى وده كان ف عهد الخديوي توفيق وكمان والده محمود باشا فهمي كان ف منصب سكرتير المجلس وده كان قبل ثورة يوليو.

 والدته خديچة هانم زكي إتميزت بذكائها ونشاطها وإشتغلت ضابطه في الجيش المصري وكمان أسست كتير من الجمعيات منها جمعية الهلال الأحمر وغيرهم . 

إتخرج من معهد السينما العالي سنة 1963 وبعدها سافر للولايات المتحدة الأمريكية وهناك درس الإخراج في باساديا وبعدين رجع مصر في أواخر الستينات. 

إكتشفه المخرج حسن الإمام وقدمه لفيلم "دلال مصرية " وده كان أول فيلم إتجه فيه للتمثيل ومن بعده بعد عند الإخراج. 

شارك في كتير من الأعمال السينمائية زي " نار الشوق ، خلي بالك من زوزو ، سيدة الأقمار السوداء ، أمواج بلا شاطئ " وغيرهم أفلام تانية كتير مميزة .

 أما عن أعماله الدراميه زي " الزوجة أول من يعلم ، هوانم جردن سيتي ، يارجال العالم إتحدوا " وغيرهم مسلسلات تانية حققت نجاح كبير.