أحدث ظهور للفنانة عزة كمال بعد 20 عام من الإختفاء شاهدوا كيف تغير شكلها



فنانة السبعينات قدرت توصل للأطفال والكبار إتعرفت بالبنت اللعوب الشريرة من خلال أدوارها فنانة النهاردة هي عزة كمال هنعرف معاكم كل حاجة عن حياتها وإيه هى علاقتها وإمتى إعتزلت واخر ظهور ليها علي السوشيال ميديا .


 إتولدت الفنانة عزة كمال في القاهرة يوم 28 يناير سنة 1952 عمرها حاليًا 68 سنة . 

إتخرجت من معهد الفنون المسرحية سنة 1974. 

 بدأ حبها وإنشغالها بالفن من وقت ما كانت طفلة مع التليفزيون وبرامج الأطفال وكانت بتمثل وبتغني. 

وظهرت بعدها في أدوار مسرحية لحد لما شاركت في فيلم غابة من السيقان سنة ١٩٧٤ لحسام الدين مصطفى، والوفاء العظيم لحلمي رفلة ومن هنا بدأت نجوميتها. 

 وفي السبعينات شاركت في العديد من الأعمال التليفزيونية والسينمائية ومنها ومضى قطار العمر، عندما يسقط الجسد، المطارد وغيرها من الأعمال.
 قدمت الفنانة عزة مجموعة من أغاني الأطفال وكانت بتكتب في الجرايد وبتقول وجهه نظرها في كتير من القضايا اللي كانت بتتعرض وقتها لكن فجأة إختفت عن الساحة . 

 وقدمت أقوى أدوارها سنة1988 من خلال مسلسل "وعاد النهار" مع الفنان مصطفى فهمي اللي لعبت فيه دور "يسريه " اللي بترفض حب أحمد عبد الوارث وبيخدعها مصطفى فهمي وبتشاركه جريمة سرقة وبعدين هيتجوز واحدة تانية ومن هنا بقى بتبدأ رحلة إنتقامها .

 وفى التسعينيات تفرغت للعمل المسرحي، وفى بداية الألفية الجديدة قدمت دور في فيلم الرغبة سنة ٢٠٠٢ لعلى بدرخان بعدين اختفت واعتزلت الفن. 

غابت عزة عن جمهورها والتمثيل لفترة طويلة زيها زي ممثلين كتير فشلوا إنهم يوصلوا لدور البطولة وبعد غياب لسنين طويلة ظهرت الفنانة عزة كمال في صورة انتشرت علي السوشيال ميديا بتغير واضح في ملامحها .

 وعن أشهر مسلسلاتها قدمت غريب في المدينة ، وعاد النهار ، زوجات صغيرات ، أبرياء في قفص الإتهام وسكة الصابرين ، القاهرة والناس . 

 أما في السينما شاركت في كتير من الأفلام منها شاطئ العنف ، الوفاء العظيم ،سري جدًا ، المطارد وغيرهم أفلام تانية . 

 وعن مسرحيتها شاركت في الكذابين أوي ، الثعلب في الملعب ، طب وبعدين وخمس نجوم".

 

أحدث أقدم

نموذج الاتصال