-->

  بعد 30 عام كيف أصبح شكل أحمد عزت فى أحدث ظهور مع أبنائه وأسباب رجوعه للفن مرة آخرى


من صغره وهو موهوب بدأ حياته الفنية في سن صغير مكانش كمل لسه 5 سنين ، وببراعته في التمثيل قدر يجذب الأنظار ليه والمخرجين كانوا بيتنافسوا علشان يشتغلوا معاه وبقى في وقت قصير جدًا واحد من أشهر أطفال الثمانينات هو النجم "أحمد عزت " هنستعرض معاكم محطات في حياته وكمان سبب إعتزاله وآخر ظهور ليه.

قدر يخطف قلوب الملايين وجسد أصعب الأدوار التراجيدية ووقف قدام عمالقة الفن ، وشه البريء محفور في أذهان جيل الثمانينات و التسعينات وعمل ضجه كبيرة لدرجه إنه أبكى ملايين الناس من خلال دوره في مسلسل الوسية وده كان آخر أدواره وبعدها إعتزل التمثيل وكان عنده وقتها13 سنة. 

 وبعد 28 سنة من إختفاءه رجع الفنان أحمد عزت للشاشة من خلال مسلسل " قيد عائلي " وجسد فيه شخصية "هادي " اللي بيشتغل في بنك لكن مش كل الناس كانت متوقعه ان الشخص ده أحمد عزت ، بدأت الناس تركز أكتر لما إتعرض مسلسل الإختيار الحلقة 29 وده كان تاني مسلسل ليه بعد عودته جسد دور الشيخ الأزهري وشرح وفسر معنى كلمة طواغيت اللي بيستخدموها الأرهابيين والتكفيريين وهما بيوصفوا أبطال الجيش المصري. 
 بدأ رواد مواقع التواصل الإجتماعي يسألوا عن أحمد عزت بمجرد ظهوره على الشاشة وكتير منهم فرحوا بعودته لإنه يعتبر صديق طفولتهم من خلال الأدوار اللي بيقدمها . 

 إتولدت في القاهرة سنة 1978 عمره حاليًا 42 سنة. 

دخل كلية التجارة وبعدها درس المونتاج وهو دلوقتي بيشتغل مدير مونتاج في واحدة من القنوات الفضائية. 

وأنجب بنت إسمها "حنين " وهى طالبة جامعية وولد إسمه "سامر" عنده 14 سنة. 

بدأ حياته الفنية لما كان عنده 4 سنوات من خلال مسلسل "عدالة الإسلام" وهو مسلسل ديني باللغة العربية الفصحى وظهر فيه وهو بيقرأ سورة الفاتحة ، كان بيروح التصوير مع أخوه الكبير ووالدته كانت بتساعده في حفظ أدواره لحد لما كبر وإعتمد على نفسه وبعدها شارك كتير في برامج الأطفال والمسلسلات في الإذاعة والتلفزيون ومن كتر شهرته بقت الجرايد بتكتب عنه بمجرد مايعمل اي دور. 

وفي تصريح ليه قال بعد مسلسل عدالة السماء بقى مشهور جدًا وكل المخرجين كانوا عايزين يشتغلوا معاه لدرجة إنه بيعمل 4 أدوار في نفس الوقت وده خلاه يهمل دراسته ، وبسبب شهرته حس بالغرور وإنه معاش طفولته وعلشان كده قرر يعتزل وهو عنده 13سنة والمخرج إسماعيل عبد الحافظ حاول كتير يرجعه تاني للفن لكن هو صمم على الإعتزال .

 قرب من الجمهور من خلال أدواره في "بوجي وطمطم وفلافيلو، أجمل الزهور، ليلة القبض على فاطمة، البرلمان الصغير وليالي الحلمية "".

 وكمان شارك في كتير من المسرحيات منها مسرحية "نحن نشكر الظروف " مع الفنان سعيد صالح.