-->

  هل تذكرون ليزا بطلة "هند والدكتور نعمان" كيف أصبح شكلها بعد 33 عام من الغياب وجمالها يخطف الأنظار



مفيش شك إن وجود الأطفال في آي عمل فني بيضيف جو من البهجة والسعادة فكان من ضمن الأطفال اللي ليهم بصمة في الأعمال اللي شاركوا فيها هي ليزا اللي إتعرفت بأدائها المميز وخفة دمها، فكانت من ضمن أكثر الأطفال شهرة فى السينما المصرية. بالرغم من تقديمها القليل من الأعمال الفنية، إلا إنها برعت فيها وحصلت على فرص كتير للعمل مع كبار الفنانين منهم عادل إمام ويسرا وغيرهم

تعالوا نشوف مع بعض شكلها بعد ما كبرت ونتعرف أكتر علي مشورارها الفني.  

بعد مرور أكثر من 33 سنة على عرض المسلسل الشهير «هند والدكتور نعمان رجعت الفنانة ليزا التي جسدت دور الطفلة هند في المسلسل للظهور مرة أخرى.

بعد مشاركتها مؤخرًا وتحديدا من سنتين في أحد المناسبات العامة مع أصدقائها وقام أحد المقربين منها بنشر صورة ليها، ظهرت فيها بملامح بريئة مختلفتش كتير عن طفولتها ودة كان أول ظهور ليها بعد طول غياب.

كان المسلسل المصري هند والدكتور نعمان اللي تم عرضة في فترة التمنينات من أهم المسلسلات الدرامية اللي حصل علي مكانة كبيرة في قلوب المشاهدين المصريين والعرب لإنه عالج بعض المشكلات الإجتماعية اللي بتعاني منها معظهم الأسر بروح كوميدية ساخرة فكان ليه خلطة سحرية خلت كل مشاهديه يتعلقوا بيه وقدرت ليزا تمثل الدور بحرفية مع كمال الشناوي فهو من الأعمال اللي مختلفش حد علي حبها.

ورغم الشهرة الكبيرة التي حققتها ليزا أثناء طفولتها بمشاركتها بالعديد من الأعمال المهمة، إلا أنها اختفت عن الأضواء، وتركت مجال الفن بدون إعلان آي أسباب.

من أشهر أعمالها الفنية الفيلم العربى “إنتحار صاحب الشقة”، وشاركها البطولة نبيلة عبيد وكمال الشناوى وحاتم ذو الفقار وتحية كاريوكا . وفيلم “كراكون فى الشارع” عام1986 ، بطولة عادل إمام ويسرا إنقاذ ما يمكن إنقاذه بطولة محمود ياسين ومديحة كامل وغيرهم من الأعمال المميزه.