-->

  هل تذكرون هناء الشوربجى كيف أصبح شكلها بعمر 75 ومن هو حفيدها الفنان


هناء الشوربجي فنانة جميلة وأدائها مميز لكن دايمًا كانت بتاخد الأدوار الثانية بالرغم من شهرتها على الساحة الفنية ، ياترى ليه مكانتش بتبقى في الصف الأول ؟؟ ممكن يكون ظلمها الفنان محمد صبحي بوجودها طول الوقت تحت عبايته ؟؟ ولا ممكن يكون حبها للمسرح حرمها من الإنطلاق كبطلة سينمائية؟ هنعرف معاكوا مين هو زوجها الفنان المشهور والمفاجأه الصغيرة اللي دخلت من عيلتها الفن وياترى قالت إيه عن المسرح.. 


 في لقاء مع الفنانة هناء الشوربجي إتسألت ياترى بيسعدك تصنيفك إنك فنانة مسرحية ؟؟ ردت وقالت طبعا بيسعدني فالمسرح بيتي الأول والأخير وعشانه ضحيت من الأول بالعمل في السينما والتلفزيون كان بيتعرض عليا أدوار كتير في السينما وكانت مُغرية لأي فنان لكني كنت برفض علشان المسرح. 

تزوجت الفنانة هناء من مصمم الرقصات في فرقة رضا الفنان حسن عفيفي إتعرفوا على بعض في وقت ماكانت هناء بترقص في الفرقة تزوجوا بعد فترة قصيرة وانجبت منه ولد وبنت وهما " هشام وياسمين ". 
اللي كتير مايعرفوهوش إن الفنانة هناء الشوربجي ليها بنت أخوها ممثلة بدأت تمثل وهى في سن صغير وشاركت الفنان محمد صبحي والفنانة الراحلة سعاد نصر في "مسلسل ونيس "ولعبت دور بنتهم "جهاد " وإتولت هناء الشوربجي رعايتها بعد وفاة والدتها هى الفنانة الجميلة "هدى هاني " والمفاجأة بقى إن إبن الفنانة " هدى هاني " بدأ التمثيل وشارك في دور الحفيد مع الفنان عادل إمام في مسلسل " صاحب السعادة " هو الطفل " محمد أُسامة". 

 ظهرت الفنانة هناء بعد غياب في تكريم نظمه المركز القومي للمسرح والموسيقى والفنون الشعبيه وكرمها وزير الثقافة المصري حلمي النمنم وأهداها درع الرواد الملفت في الأمر إن هناء لسه محتفظه بجمالها ورشاقتها .

 إتولدت يوم 22 ديسمبر سنة 1946 عمرها حاليًا 74 سنة . 

 إتخرجت من المعهد العالي للفنون المسرحية سنة 1971 وهى من دفعة الفنان الكبير محمد صبحي والفنان ويونس شلبي.

 بدأت حياتها الفنية راقصة في فرقة رضا للفنون الشعبية واللي شجعتها على الرقص والتمثيل هى والدتها . 

ومن أكتر الممثلين اللي إشتغلت معاهم هو الفنان محمد صبحي مثلت قدامه مسرحية "انتهى الدرس يا غبي " سنة 1975 و كمان قدمت دور وفاء في مسرحية "الجوكر " سنة 1979 و شاركته في مسرحية " الهمجي " سنة 1984 ولعبت دور مميز في مسرحية "تخاريف "ومسرحية "وجهة نظر " سنة 1989 ومثلت معاه في مسرحية"عائلة ونيس" و" ماما أمريكا ". أما عن أهم أفلامها يذكر منها " حسن ومرقص مع الزعيم عادل إمامزوالفنان الكبير عُمر الشريف ، و" أمير البحار " مع محمد هنيدي وغيرهم أفلام تانية كتير مميزة ليها . 

وفي الدراما التليفزيونية امتعتنا في كل مسلسلاتها زب "فارس بلا جواد " "ملح الأرض " "رجل غني فقير جدا". و"يوميات ونيس " وغيرهم.