-->

  الفنانة ليلى الجزائرية حبيبة فريد الأطرش كيف أصبح شكلها بعمر 93 وأسباب إعتزالها الفن


الفنانة  " ليلى الجزائرية " اسم من زمن السينما الفضية قررت البعد عن الشهرة والأضواء في فترة مبكرة من حياتها الفنية وفضلت حياتها الشخصية عن التمثيل.

أحدث ظهور ليها فى عمر 93 وأسباب إبتعادها عن التمثيل وإزاي رفضت طلب عبد الوهاب وفضلت فريد الأطرش عليه.

إسمها الحقيقي هو فاطمة الزهراء.

إتولدت يوم 6 أغسطس سنة 1927 بمدينة الشلف ما بين وهران والجزائر العاصمة.

وهي حاليا تبلغ من العمر 93 سنة


كبرت الفنانة ليلي الجزائرية وسط عائلة محافظة إسمها بوكطاية، وكانوا أفراد العائلة يتزوجوا أبناء وبنات عمهم وكانوا عايزين يزوجوها من إبن عمها وهى عندها 13 سنة فرفضت وقررت تروح مدينة الجزائر العاصمة عند الجزء الثاني من عليتها وكانوا أقل تشدد ومن هناك بدأت نشاطها الفني من خلال التمثيل على خشبة الأوبرا في الجزائر وشافها المخرج المسرحي الجزائري "محيي الدين بشتارزي" وكان عندها 15 سنة وطلب من أهلها يتبنى موهبتها ورحبت أهلها بالفكرة.

وبالفعل شاركت معاه في أول مسرحية ليها بعنوان”المجرم” وكتبت الصحافة بعد عرض المسرحية عن أدائها المميز وده اللي شجعها إنها تكمل، وبعد حوالي 3 سنين قضتهم في التمثيل سافرت فرنسا في عطلة صيفية ومكانتش بتربطها أي علاقة بالرقص.


وفي يوم من الأيام وهما في حفلة حاولت الراقصة كلثوم تشدها عشان ترقص بهدف توريطها لإن ليلى كانت بدأت تاخد مكانها في الأدوار المسرحية لكن ليلى رفضت والموجودين ضحكوا وكانت بتتابع المشهد راقصة إسمها ”بديعة”، وتعاطفت معاها وسالتها عايزة تتعلمي الرقص فوافقت ليلى فطلبت منها تفضل معاها في باريس تعلمها الرقص وهناك إشتغلت في ملهى إسمه ”الجزائر”، ومن هنا شافها الموسيقار محمد عبد الوهاب.


وفي يوم طلب عبد الوهاب منها وقالها ”يا ست ليلى ممكن تعزميني أو توريني باريس شوية” فوافقت وإستمر اللقاء حوالي  10 أيام وطلب منها ترجع معاه مصر لكن هى رفضت ولما رجع على الوهاب مصر كتبت الجرايد المصرية عن علاقته براقصة جزائرية. 


في الفترة دي قرأ فريد الأطرش اللي إتكتب في الجرايد وسافر باريس وراح الملهى وشافها هناك واعجب برقصها ومن وقتها  وربطتهم قصة حب واتخطبوا واستمرت علاقتهم 5 سنوات. 


وطلب منها تشتغل معاه في السينما بعقد مدته 8 سنوات، لتعويض الفراغ اللي سابته الراقصة سامية جمال، بعد خلافها معاه وزواجها، وبعد تردد قبلت ليلي تنزل معاه وبالفعل صورت فيلمها الأول ”عايزة أتجوز” و قدمت  4 أفلام اخري وهما " ماتقولش لحد  ، لحن حبي ، دكتور بالعافية ، عبد الله الكبير ". 


وفي آخر المطاف قابلت الفنانة ليلى لاعب الكرة عبد الرحمن بلمحجوب  سنة 1955 وبدأت قصة حبهم وتزوجوا وقررت تتفرغ ليه  وإستقروا في باريس بعد شرائهم مطعم خاص بيهم واستمر زواجهم لمدة 57 سنة.