-->

  هند رستم فى آخر ظهور لها مع إبنتها كادت تهاجر من مصر بسبب فاتن حمامة وكرهت لقب ملكة الإغراء


جميلة الجميلات الفنانة هند رستم صاحبة مدرسة ولقبها جمهورها "بملكة الإغراء" وكمان "مارلين مورنو الشرق" فشكلت موهبتها مزيج بين الاغراء والكوميديا والرومانسية وتفوقت علي كل نجمات جيلها .

هنستعرض معاكم قصة حياتها وتفاصيل مميزة في مسيرتها وسبب عداوتها مع فاتن حمامة وازاي وسبب تغير حياتها تماما. 


كرهت هند رستم لقب ملكة الإغراء اللي أطلقه عليها مفيد فوزي لكنه لفت نظرها إنها متقدمش لون فني وواحد وقررت إنها تنوع في أدوارها السينمائية . 


 إسمها الحقيقي هند حسين مراد رستم .


 إتولدت يوم 12 نوفمبر سنة 1931 في بيت صغير بحي محرم بك بالإسكندرية وكبرت في أسرة متوسطة .


وبسبب الخلافات بين والدها ووالدتها قرروا الإنفصال وتولت والدتها تربيتها لكن للأسف قررت الام الزواج وبدأت معاملتها تتغير مع هند وأصبحت القسوةةعنوان الحياة في البيت، لحد ما قررت هند الهروب من البيت وراحت لوالدها . 


 فقرر الأب حسن أفندي مراد رستم، إنه يهتم بهند وبتعليمها كيدا في والدتها وخلها المدرسة الفرنسية اللي كان في الوقت ده بيتعلم فيها "أولاد الذوات"، وإتعلمت هند من موادها الدراسية إنها تفكر صح وتتحرر من قيود المجتمع، 


وشاركت في الحفلات المدرسية ونمت موهبتها بالرقص والغناء والتمثيل، وحبت السينما وفضلت تراقب الممثلين وأدائهم، وغضلت تحلم باليوم اللي هتبقى فيه نجمة زيهم، يلتف حواليها المعجبين لكن والدها كان ظابط شرطة وبسبب جديته رفض عملها في التمثيل ولما صممت على التمثيل قرر قطع علاقته بيها . 

ومن كتر حبها للسينما والأضواء قررت هند الظهور ككومبارس ولو صامت، فشاركت في بدايتها في 8 أفلام ماقالتش فيهم كلمة واحدة بداية من ركوبها خيل في مشهد من فيلم "غزل البنات" مع الفنانة ليلى مراد وهى واقفة وراها في مشهد أغنية "اتمخطري واتمايلي يا خيل"، وصولاً لأول مشهد إتكلمت فيه كان فيلم "الستات ميعرفوش يكدبوا" اللي قام ببطولته الفنان إسماعيل ياسين وشادية و قدمت دور البنت المعتوهة اللي أجّرت أخواتها الرضيعات لـ"نوح افندي". 


 لكن بدأت نجوميتها الحقيقية بعد الزواج لما راحت مكتب شركة الأفلام المتحدة سنة 1946 وشاركت في فيلم "أزهار وأشواك" ومثلت دور صغير مع الفنان يحيى شاهين، وهناك شافها المخرج حسن رضا وأعجب بجمالها وأنوثتها وقرر إنه يتزوجها وبالفعل تزوجوا وأنجبت منه بنتها الوحيدة "بسنت"، وبعدها بدأت رحلة نجوميتها وتقديم أفلام البطولة وبعد طلاقها من حسن رضا قررت الزواج من محمد فياض طبيب النساء الشهير واستمر زواجهم حتى وفاته. 


وبوفاتة اتغيرت حياتها ١٨٠ درحة وهنعرف ليه خلال الفيديو كان سبب العداوة بين هند رستم وفاتن حمامة هو مشهد جمعهم في فيلم " لا أنام " لما اعترضت فاتن على مشهد رفع هند الحذاء في وجهها وطلبت فاتن من المخرج تغيير المشهد لإنه مش مناسب ليها ولما عرفت هند أصرت على المشهد ومكانش ده بس سبب العداوة الوحيد فحصات ضجه لما عرفت إن أجر فاتن حمامة في الفيلم أكتر منها 3 أضعاف وكمان اعترضت هند على لقب سيدة الشاشة العربية اللي لقبت بيه فاتن وقالت إن سعاد حسني اللي تستحق اللقب ده لإنها فنانة شاملة . وكشفت هند عن هوايتها المفضلة وهى تربية الكلام فكانت بتمتلك 21 كلب أليف . 


قدمت في السينما أكتر من 70 عمل سينمائي منهم " حياتي عذاب ، شفيقة القبطية ،إشاعة حب ، ابن حميدو ". 


وشكلت ثنائي ناجح مع وحش الشاشة فريد شوقي في افلام زي الزوج العازت ،باب الحديد ،كلمة شرف وغيرهم من الأعمال وشاركت رشدي اباظة في مجموعة من الافلام منهم صراع في النيل ، لا انام ، رد قلبي ، وهو والنساء وزي ما بيقولوا ان لكل بداية نهاية، بعد نجاحها الساحق اللي حققته في السينما وتشجيع النقاد ليها وحصولها على جوائز عديدة قررت ختم حياتها الفنية بفيلم "حياتي عذاب" سنة 1979 مع عادل أدهم وعمر الحريري، 


وإعتزلت بعده الفن ودخلت في عزلة تامة بعد وفاة زوجها الدكتور محمد فياض ورفضت الظهور في أي مناسبات إجتماعية أو فنية أو عامة، لحد وقت رحيلها عن عالمنا يوم 8 أغسطس سنة 2011 عن عمر يناهز 82 سنة بسبب أزمة قلبية حادة وسابت وراها رصيد فني كبير وتاريخ طويل من الأعمال الفنية.