-->

  نوال أبو الفتوح كيف تغير شكلها فى آخر ظهور لها رفضت مساعدة عادل إمام وفضلت الرحيل بكبرياء



عرفناها في أول أدوارها بالبنت الشقية وبرعت في تقديمها فى بداية الستينات واللي يشوفها مش ممكن يصدق إنها نفس الفنانة اللي احترفت وأتقنت دور المرأة القوية المتسلطة هى الجميلة "نوال أبو الفتوح " لما بنشوف إنفعالاتها القوية بنفكر إن دي شخصيتها الحقيقية ومحدش عارف هى تعبت وعانت أد إيه علشان توصل للدرجة دي من الإقناع وده كان في الجزء الثانى من حياتها الفنية فمين فينا يقدر ينسى دولت هانم المرأة المتسلطة اللي ملامحها كلها شر وكراهية فى مسلسل الشهد والدموع، وبسبب قوة شخصيتها وحدة ملامحها أهلتها إنها تقوم بدور شجرة الدر فى مسلسل الفرسان، وفى مسلسل الوعد الحق قدمت فيه دور زوجة أبرهة ، وبرعت في تقديم دور جولبهار هانم فى قصة مدينة. تابعونا علشان تعرفوا قصة حياتها.


 إتولدت الفنانة نوال أبو الفتوح يوم 10 إبريل سنة 1940. في قرية العزيزية بمحافظة الشرقية. 
وإتخرجت من المعهد الموسيقى العربية سنة 1970 وبعد كده إشتغلت مدرسة موسيقى في مدرسة بالقاهرة.

 السبب في إكتشافها هو الفنان عبد المنعم مدبولي لما عمل مسابقة إكتشاف وجوه جديدة وفازت نوال بيها إداها دور صغير في فيلم "عريس لأختي" وحققت بيه قبول كبير وشاركت في أول عمل مسرحي ليها وهو "المفتش العام" سنة 1961.

 ومن أشهر أدوارها 30 يوم فى السجن ، هى والشياطين، بنت شقية، الشياطين الثلاثة ، العزاب الثلاثة ، صبيان وبنات ..وغيرها".

 وانتقالا لحياتها الخاصة تزوجت من خارج الوسط الفني برجل يدعي سمير أبو غدارة سنة 1969، وأنجبت منه ابنها الوحيد أحمد، وبعدها إنفصلت عنه سنة 1973.

 إعتزلت الفن لمدة خمس سنين وإتفرغت لتربيته إبنها الوحيد أحمد وبعد كده رجعت للتمثيل مرة تانية . 

وفي أواخر أيامها أصيبت بأزمة صحية خلتها تصرف كل فلوسها على مرضها وده خلى الزعيم عادل إمام يقرر يساعدها فأعلن إنه هيتبرع بإيراد يوم من مسرحية "بودي جارد" لعلاجها لكن كبريائها منعها وقالت إنها مش هتقبل إحسان من حد حتى لو كان صديق وده خلى نقابة الممثلين تقرر تعالجها على نفقة الدولة ، 

 قضت 17 يوم في العناية المركزة عانت فيهم من الوحدة مفيش حد كان بيزورها غير إبنها وزوجته وأخوها لحد يوم وفاتها وهو نفسه يوم ميلادها 10 إبريل سنة 2007.