-->

  هل تذكرون وحيد سيف طردته مارى منيب وزوجته وأبنائه فنانين وحاول منع إبنته من دخول الفن

٢٠ مارس سنة ١٩٣٩ ميلاد فنان الكوميديا وحيد سيف اللي إتميز بخفة ظل فريدة من نوعها خليته ياخد مكانه متفردة بين أقرانه من الفنانين وكان ليه تأثيرًا واضحًا في أعماله السينمائية من خلال عمله مع كبار نجوم الفن مكانش بيحتاج لأي مجهود علشان يخلينا نضحك كفايا بس شخصية عجوة اللي قدمها في "شارع محمد علي"، سنة 1991 تابعونا علشان تعرفوا كل حاجة عن حياته .

https://media.gemini.media/img/large/2020/3/20/2020_3_20_1_56_17_528.jpg

إتولد في اسكندرية وتحديدا في حي محرم بك إسمه الحقيقي مصطفى سيد أحمد سيف و لانه حس نفسه وحيد وفريد إختار لنفسه اسم وحيد لما شارك في مسرح الجامعة علشان يكون اسمه الفني .

إتخرج الفنان وحيد سيف من كلية الآداب وبدأ إحترافه الفن لما إنتقل للقاهرة سنة 1968، مع مسرح الريحاني، بعد ما قدم مسرحية «إنهم يدخلون الجنة».

وبنجاحه في تجسيد شخصية الحما في فيلم الحفيد سنة ٧٤ إنتقل لمرحلة جديدة ومساحة أدوار أكبر في أفلام منهم ملف في الآداب خلي بالك من جيرانك الكرنك وسيد العاطفي.

فمين فينا مايعرفش قفشاته اللي إشتهر بيها وغيرها من الأعمال، اللي قدر من خلالها يسيب بصمه في قلوب جمهوره.

على الرغم من أنه لم يحصل على البطولة في أي منها، لكنه نجح في الشخصيات التي قدّمها.

وعلي خشبة المسرح أخد إنتباه الجمهور وحقق نجاحه الأكبر في كتير من المسرحيات أشهرهم ربنا يخلي جمعة ومجانين فوق العادة وشارع محمد علي .

وعلي الشاشة الصغيرة قدم بعض الأعمال منها مسلسل المال والبنون عائلة مجنونة جدا .

كان لحياته الشخصية شكل خاص، فتزوج نجم الكوميديا ثلاث مرات، الأولى من الفنانة ألفت سكر إشتهرت في أداء الأدوار الثانية وإستمر زواجهم فترة طويلة لكنه إنفصل عنها وقرر يعيش وحيدًا لفترة.

والزيجة الثانية كانت من خارج الوسط الفني .

أما زوجته ل٣ هي الصحفية اللبنانية الحسناء خلود، والتي تحدث عنها في أحد الحوارات الصحفية إنه بيعيش أجمل فترات حياته معاها وإنها وساندته في فترة مرضه وحبها جدا لدرجة إنه كتبلها كل ممتلكاته.

عندة ولدين وهما أشرف وناصر، وبنتين وهما ايما وإيناس .

إشتغل أشرف وناصر في الفن لكن أشرف إعتزل ، ولما حبت ايمان تشتغل في الفن رفض لدرجة انه ضربها بالحذاء علي حسب روايتها .

وبعد رحلة فنية نتج عنها 300 عمل توفى ملك الكوميديا وحيد سيف سنة 2013، بعد صراع طويل مع المرض.