-->

  أحدث ظهور للفنانة دينا عبد الله طفلة فيلم الحفيد بعد سنوات من الغياب



تفاصيل عن طفلة " الحفيد " دينا عبد الله بدأت مسيرتها الفنية مع عمالقة الفن زي عبد المنعم مدبولى وميرفت أمين وكريمة مختار وغيرهم. وكمان حصلت على الدكتوراه هنعرف كل حاجة عن حياتها وأهم أعمالها وليه سعاد حسني شدتها من شعرها وكمان عن علاقتها بأهل الأردن .

 

 إسمها بالكامل دينا أنور أحمد عبدالله. 

إتولدت في القاهرة يوم 16 يناير سنة 1965. عمرها حاليًا 55 سنة . 

وحصلت على الليسانس في اللغة الفرنسية من كلية الآداب جامعة القاهرة سنة 1987. حصلت على الدكتوراه في الإعلام وكانت رسالتها عن "علاقة الإعلام بالاقتصاد". 

وأُختها هى الفنانة والإعلامية إيناس عبدالله، اللي حاليًا في منصب رئيس قناة "نايل دراما". 

اتكلمت دينا في لقاء ليها عن أهل الأردن وقالت إنها بتحبهم جدًا ووصفتهم بالكرم وإن كل مكان بتدخل فيه لازم يدوها هديه وكل مطعم بتدخله لازم بيعزموها وأضافت كمان إنها عملت مسلسلات كتير في الأُردن زي "قلب الليل لنجيب محفوظ" وأخدت بسببه جائزة أحسن ممثلة ، وعملت كمان "زمن عايش " وغيرهم .
 وعن حياتها الخاصة الفنانة دينا متجوزتش قبل كده وقالت ف اكتر من مناسبة إن الزواج قسمة ونصيب وإنها مش هتتسرع في موضوع الجواز لإنه مشروع لازم يتم دراسته كويس وأهم حاجة عندها سعادتها بشغلها ونجاحها وعائلتها.

 قالت دينا في لقاء ليها إن إنشغالها بالعمل الإعلامي وتقديم البرامج وكمان دراستها كل الحاجات دي عطلتها عن هوايتها المفضلة وهى التمثيل وبتتمنى ترجع للسينما والدراما من خلال عمل جديد وقالت إنها رفضت أكتر من عمل في الفترة اللي فاتت لإن الأدوار اللي إتعرضت عليها سطحية . 

 شاركت في عدد من الأعمال الفنية منذ سن الطفولة كان عمرها 5 سنين لما قدمت أول عمل ليها وهو فيلم " السلم الخفي " والمميز كمان إنها قدمت كل أعمالها ببراعه وإتقان وقدمت كمان افلام في طفولتها منها " أميرة حبي أنا " والحفيد " و"أصعب جواز"، و"كباريه الحياة" و"عنتر فارس الصحراء" و"شياطين إلى الأبد". 

قالت دينا في لقاء ليها إن من المواقف اللي حصلت وهى بتصور فيلم "أميرة حبي أنا " إن سعاد حسني كانت بتسرحلها شعرها بقوة زي ما المخرج كان عايز والمشهد ده خلاها تتألم وحبست دموعها علشان ماتعيطش وتعيد المشهد لكن أول لما خلصت المشهد انفجرت في العياط وده خلي الفنانة سعاد حسني تحضنها جامد واشترتلها حلويات كتير .

 قدمت النجمة دينا عبدالله أكتر من 50 عمل درامي . 

 وعن المسلسلات اللي شاركت فيها منها "مطلوب عروسة"، و"ليالي الحلمية"، و"في قلب الليل"، و"أبرياء في المصيدة". 

وكمان قدمت أعمال مسرحية منها " الواد الجن "و"عائلة عصرية جدًا".

 أما عن برامجها التليفزيونية "حبيب الملايين وطوق نجاة ".

 وعن آخر أعمالها مسلسل "ليالي الحلمية الجزء 6" سنة 2016.