-->

السر وراء إعتزال الفنانة هناء ثروت الفن ومن هو شقيقها الفنان المشهور

 

https://fnpost.net/wp-content/uploads/2022/01/2020_2_25_1_22_33_688-740x470.jpg

هى واحدة في فنانات جيل السبعينيات قدمت عدد صغير من الأعمال السينمائية وبعد كده لبست الحجاب وإعتزلت هى الجميلة هناء ثروت هنعرف مع بعض تفاصيل عن حياتها وسبب إعتزالها للفن ومين هو أخوها الفنان.

 
إتولدت يوم 25 يناير سنة 1957 بدأت عملها الفني سنة 1973 شاركت في التليفزيون والمسرح ومكانش ليها حظ كبير في السينما رصيدها في السينما 5 أفلام وهم"قصر الهوى، تمضي الأيام، سوزي بائعة الورد، درب اللبانة، لا تظلموا النساء». أما عن حياتها الخاصة تزوجت من الممثل محمد العربي وأنجبت منه ثلاث أبناء وهم إيمان وغفران وتوران .

 واللي كتير مايعرفوش إن الفنان بهاء ثروت هو أخو الفنانة هناء ثروت .

 أما عن سبب إعتزالها أثناء أدائها عمل مسرحي لقت ألفاظ وإيحائات خارجة فرفضت وقررت إنها تعتزل التمثيل للأبد. 

وبعدها راحت للشيخ الشعراوي هى وزوجها محمد العربي وإرتدت الحجاب وإتجهت للأعمال الخيرية وزوجها كمان إعتزال وإتجه للبرامج الدينية قالت عن إعتزالها إنها كافحت علشان تكون فنانة ووقفت قدام أهلها وأصحابها لإيمانها إن الفن رسالة سامية وكنت عايزة أوصل منه للناس بالطريقة اللي بؤمن بيها من قيم ومبادئ لكن بسرعة كل ده إتغير من خلال الأدوار اللي كانت بتتعرض عليها كانت بعيدة كل البعد عن الأخلاقيات اللي اتربيت عليها وكانت يا أما تقبل أدوار الإغراء أو ترفض وأضافت كان لازم أبعد عن الطريق ده لإن الفن عايز ممثلة سهلة وأنا مش سهلة ومستحيل أعمل دور يخجل منه إبني أو بنتي وده اللي خلى بيني وبين الفن سور عالي وإعتزلت الفن سنة 1988.

 أدت الفنانة هناء فريضة الحج 5 مرات وحفظت القرآن الكريم كاملًا وحصلت على إجازة من الأزهر الشريف وبعدها بنت دار أيتام وبقت بتشرف على إدارته بإستمرار. 

 أما عن أعمالها التلفزيونية شاركت في "جمال الدين الأفغاني، طيور الصف، الضباب ، شجرة اللبلاب" ومسلسلات تانية ليها مميزة وبمدة نكون شاركنا معاكم التفاصيل بالكامل مع السلامة ونتقابل في فيديو جديد