-->

  الفنانة عفاف حمدى فى أحدث ظهور مع إبنها المطرب المشهور وزوجها فنان مشهور ومحطات هامة فى حياتها


كتير من الفنانين والفنانات اللي إتعودنا نشوفهم على شاشة التليفزيون أبنائهم كمان دخلوا الوسط الفني ونعرفهم كويس لكن مانعرفش إن ليهم علاقة أسرية أو قرابة بكبار الفنانين وده بسبب أن الفنانين الشباب مش بيحبوا يعلنوا عن صله قرابتهم علشان مايتقلش أن سبب نجاحهم هو إنهم إعتمدوا على غيرهم ويضيع مجهودهم الشخصي.

 فمنهم الفنانة عفاف حمدي كلنا نعرفها وعارفين أدوارها المميزة اللي برعت وأبدعت في تقديم الدراما التليفزيونية لكن مفيش حد يعرف إن ليها إبن في الوسط الفني هو كمان ممثل ومطرب هو الممثل " نادر حمدي " اللي عرفه الجمهور لأول مرة لما كان عضو في فريق " واما " الغنائي . 


وكانت المفاجأة اللي مكانش حد يتوقعها أبدًا هي لما نشر نادر حمدي صورة ليه بتجمعه بوالدته وكتب عليها وقال " كل سنة وأنتي طيبة يا حبيبتي وعقبال العمر كله ودايما منورة حياتي” ووقتها كل الناس عرفت إن هو إبن الفنانة عفاف حمدي. 


 إتخرج نادر حمدي من أكاديمية الفنون ودرس آلة البيانو في الكونسرفتوار.

 أما عن بدايته الفنية كانت من خلال مشاركته في كتير من المسابقات الدولية والمحلية، لكن الناس عرفته من خلال إنضمامه لفرقة واما اللي تعتبر نقلة كبيرة في حياته. 


 كمان شارك في كتير من أعمال التوزيع أهمهم ألبوم " ليلي نهاري " بالكامل لما طلب منه الفنان عمرو دياب أنه يقوم بتوزيعه وبالفعل أعجب كل من سمعه وأخرجه بشكل ممتع واستمر بالعمل مع عمرو دياب لمدة سنتين وشارك معاه كمان في أغنية "كل حياتي". 


 إنتقالا لحياة الفنانة عفاف حمدي إتولدت في القاهرة في شهر أكتوبر وبدأت مشوارها الفني في فترة الثمانينات . 


 وتزوجت من المطرب أحمد حمدي اللي كان مشهور بصوته العذب وأنجبوا وتوفى الأب سنة 2000 وساب بعده إبنه اللي ورث صوته وحبه للفن . 


 الفنانة عفاف حمدي عاصرت جيلين كبار من الفنانين وكانت أكتر أعمالها في التليفزيون وقدمت دور الأم ببراعة وكان من أكتر الأدوار اللي ظهرت فيها. 


فقدمت أول أدوارها من خلال مسلسل “الرجل والحصان” مع الفنان محمود مرسي والفنانة هدى سلطان. وتوالت أدوارها علي الشاشة الصغيرة وشاركت في مسلسلات منهم الريان ، سوق العصر ، شقة فيصل ، زواج بالإكراه ، أخت تزيز ، الشوارع الخلفية ، ليالي ، أحلامك أوامر ، السندريلا ، صرخة أنثى ". 


وكمان شاركت في السينما من خلال فيلمين فقط وهما "خمس نجوم" اللي إتعرض سنة 2007 وفيلم "البر الثاني " سنة 2016. 


 ومثلت في مسرحية واحدة فقط وهى "الناس الى فى التالت" .