-->

  محطات فى حياة المنتصر بالله ورسالة مؤثرة إلى جمهوره ومحبيه ومن هى زوجته الفنانة


افتكروني وافتكروا ضحكتي دائمًا .. علشان أنا عمري ما نسيتكم". رسالة مؤثرة من الفنان المنتصر بالله اللي تألق على شاشة السينما والتليفزيون والمسرح وبالرغم إنه كان كوميديان من الدرجة الأولي لكنه محصرش نفسه في أدوار الكوميديا فنوع في إختيار أدواه وقدمها ببراعة فكان ومازال ليه مكانة مميزة في قلوب جمهوره هنشارك معاكم حكايات كتيرة عن حياته، بداية من إسمه وسبب تسميته بيه وقصة معاناته لسنين طويلة مع المرض ومشوارة الفني.


 إتولد الفنان المنتصر بالله رياض عبد السيد، في 21 فبراير سنة 1950، درس الفنون المسرحية وحصل على البكالوريوس سنة 1969، و بعده الماجستير سنة 1977 .

بداية مشواره الفني كانت مع فرقة «ثلاثي أضواء المسرح» وفي الفترة دي شارك في العديد من الأعمال بين السينما والمسرح والتليفزيون، منها (الدوامة، الدنيا لما تلف، فيفا زلاطا). 
أما قصة تسميته فحكاها الكوميديان الجميل بطريقته الفكاهية كالعادة فقال إن والدة توفى أول 3 أولاد أنجبهم وكان إسمهم كلهم «عزت»، فقرر إنه يضيف اسم الله لأي طفل هيجيبه علشان ربنا يحفظه وفعلا أنجب ولد وسماه المعتز بالله وبعده أنجب ولد تاني فاعتبره إنتصار من ربنا فسماه المنتصر بالله وسمي كل أولادة علي نفس الوزن وقال المنتصر بفكاهه الوحيد اللي مجاش هو أعوذ بالله .

تزوج من الفنانة عزيزة كساب، لكن بعد الزواج تركت الفن لتتفرغ لأسرتها وأنجبت له ثلاث بنات، فأُطلق عليه لقب أبو البنات في تغريدة غريبة على موقع التواصل الإجتماعي "تويتر" رجع الفنان الكبير المنتصر مرة تانية ، بيشتكي فيها الإهمال فقال: «أنا ممُتش بس محدش بقى بيسأل عليا»
وتفاعل مع التغريدة آلاف المتابعين، معبرين عن حبهم له ومتمنين له الشفاء.

 وبرجوعنا للزمن وتحديدا من 2018 سنة بدأ الفنان الكبير معاناته مع ‏المرض، وقتها أصيب بجلطة فى ‏المخ، إتسببت فى إبعاده عن التمثيل سنتين، ورجع بعدها لكن مستمرش ‏وقت طويل فكان بيتحامل ‏على نفسه لتقديم بعض الأعمال اللي مش بتحتاج مجهود زي ‏المسلسلات الإذاعية، أو المشاركة كضيف شرف فى مشهد أو حلقة ‏ببعض الأعمال.

 وفى آخر تعليق على حالته الصحية فى شهر يناير الماضى، قالت زوجته"زوجي فنان ‏كبير وأصابه المرض من 12 سنة و النقابة والنجوم ‏الكبار مساهموش فى مصاريف علاجه"، وأضافت : "مش بيسألوا عنه ولكن ‏نشكر ربنا على نعمة الستر‎". وطالبت ، في تصريحاتها بالدعاء له بعدما فقد القدرة على النطق .

قدم المنتصر بالله أكثر من 170 عملاً حقق فيهم نجاح كبيرًا، وسابت أثر في قلوب جمهوره وتعتبر مسرحيات: "شارع محمد علي، وعلشان خاطر عيونك"، من أشهر ما قدمه على المسرح. 

 قام ببطولة مشتركة مع فاروق الفيشاوي وأحمد آدم، في أفلام: "يا تحب يا تقب" و"حنحب ونقب"، وله عدة أفلام مشهورة منها: "الشيطانة التي أحبتي"، "ضد الحكومة" و"الفضيحة".