-->

  بعد غياب كيف تغير شكل الفنان رشوان توفيق بعد تجاوزه الثمانين فن محترم وحياة مليئة بالمواقف الموثرة


مسيرة فنية طويلة مليئة بالإجتهاد والنجاح حياته الأسرية كانت صعبة ولكنه تخطى الصعوبات دي بثبات وقوة بمجرد ما بنشوف ملامح وشه بنحس بطيبة مش طبيعية فتألق في كل الأدوار اللي قدمها سواء في بداياته وحتى مع تقدمه في العمر هو الفنان القدير رشوان توفيق
هنلقي الضوء معاكم علي حياته الفنية والشخصية وإزاي قدر يتخطى كل الصعوبات في حياته.
إتولد في السيدة زينب يوم 24 نوفمبر سنة 1933، ونجح فى الحصول على درجة البكالوريوس في التمثيل والإخراج من المعهد العالي للفنون المسرحية.
وبعد التخرج إشتغل في التليفزيون المصري كمعد برامج تلفزيونية وبعدها شارك مع فرقة في المسرح وقدموا مسرحيات زي (شيء في صدري) ، (الشوارع الخلفية) وغيرهم.
 
قدم أدوار مختلفة في السينما والتليفزيون وعلي المسرح زي دور الشاب الشرير والرومانسي ورجل الدين والأب الحنون.
 
علي المستوى الإنساني جسد معنى الوفاء والحب لزوجته فكان خير مثال للرجل اللي بيعرف يتخطي الأزمات بثبات.
 
كانت قصة حبه لزوجته أميمة واحدة من قصص الحب الملهمة في الوسط الفني ، وإستمرت لأكثر من 60 سنة.
لعب القدر دروه في لقائهم ، لما كان بيشارك في بطولة مسرحية "شهريار" وأهدى أختها اللي كانت جارته تذاكر للعرض فحضرت الأخت برفقة شقيقتها ودة كان أول لقاء بينهم ومن هنا بدأت شرارة الحب بينهم وخصوصا بعد ما عرف إنها معندهاش آي مشكلة في إنها تكافح مع زوجها ويبدإوا من الصفر فتزوجوا سنة 1957 وعاشوا حياة هادية ومدقش قلبه لغيرها عمره كله وأنجبوا ٣ أبناء وهما توفيق وهبه وآيه.
 
وفي أواخر أيام زوجته مرت بأزمة صحية ففضل جمبها بيرعاها ورفض أعمال كتير وقتها لحد وقت رحيلها سنة ٢٠١٩ ودة كان أصعب موقف يتحط فيه علي مدار حياته فإنتشرت صور ليه وهو بيبكي في جنازتها بتحمل كل معاني الحب والوفاء ومازال متأثر برحيل رفيقه دربة لحد دلوقتي و بيتكلم عنها بكل كلمات الحب في أي لقاء ليه.
من أشد المواقف الصعبة أيضا في حياته هي وفاة إبنة وهو عندة ١٥ سنة فبعد رجوعة من الحج مع والدة حس بتعب مفاجئ و تم نقله للمستشفى ولكنه فارق الحياة فور وصوله ولما عرف رشوان توفيق تمساك وفضل يردد إنا لله وإنا إليه راجعون سبع مرات.
 
علي الرغم من إن الفنان رشوان توفيق مكانش محظوظ في السينما إلا إنه عوض ده في التليفزيون فقدم أعمال محفور جوة قلوب الجمهور لحد دلوقتي زي الشهد والدموع أم كلثوم ولن أعيش في جلباب أبي.
ولمع وتألق في الأعمال الدينية وقال عنها إنه مكانش بيمثل فيها كان بيقولها بروحه والكلمات بتخرج من قلبه وخصوصا دوره في مسلسل عمر بن عبد العزيز.
وكان من أقرب أعماله لقلبه دوره في مسلسل أين قلبي مع يسرا والليل وآخرة والسبب إنه تحدي كل اللي توقع إنه مش هينجح فيهم بعد الأوار الدينية لكنه حقق نجاح كبير فيهم وهو في سن كبير.