-->

  بعد غياب كيف تغير شكل جورجينا رزق ملكة جمال الكون فى أحدث ظهور مع زوجها الفنان المشهور

https://www.elbalad.news/UploadCache/libfiles/950/0/600x338o/549.jpg

هى واحدة من أبرز أيقونات الجمال في العالم قدرت بجمالها وملامحها الأوروبية والعربية إنها تلفت الأنظار ليها هى الجميلة "جورجينا رزق " مااكتفتش أبدًا إنها تحصل على لقب ملكة جمال لبنان لكن ثابرت لحد لما حصلت على لقب ملكة جمال الكون هنستعرض معاكوا تفاصيل زواجها من وليد توفيق وبدايه قصة حبهم وكمان هنعرض صورها بعد ماكبرت وياترى حصل تغيير في شكلها ولا لسه محتفظه بجمالها وكمان هنعرف معاكوا سبب إعتزالها وعن شائعة زواجها من محرم فؤاد.



قدرت جورجينا رزق إنها تمثل لبنان فى مسابقة ملكة جمال الكون سنة1972 اللي أُقيمت في فلوريدا وفازت بلقب ملكة جمال الكون والمسابقة دي كانت أول مرة لبنانية تفوز فيها . 

إتولدت يوم 3 يناير سنة 1953. 

جورجينا رزق من عائلة لبنانية مسيحية ، والدها لبنانى ووالدتها مجرية. 

 تزوجت مرتين المرة الأولى من المناضل الفلسطيني على حسن سلامة القيادي بمنظمة التحرير الفلسطينية والموساد اغتاله سنة 1979 ،

 والمرة التانية تزوجت من المطرب اللبنانى وليد توفيق سنة 1990.

  بدأت شهرتها من خلال عروض الأزياء سنة 1970، وبعدها حصلت على ملكة جمال لبنان سنة1971. 

جورجينا رزق إتصدرت الترند على مؤشر البحث "جوجل " بعد لما نشر زوجها وليد توفيق صورة جديدة ليهم الصورة بتظهر جمالها وإنها لسه محافظه عليه بالرغم من تقدمها في السن .

 ومن أقوى قصص الحب بالوسط الفني هى قصة جورجينا رزق ووليد توفيق بدأت علاقتهم بالصدفة على متن طائرة وبعدها بقوا أصدقاء وعرض عليها إنها تشتغل معاه في فيلم سينمائي لكن جورجينا رفضت بسبب إنها كانت عايزة تتفرغ لتربية ابنها "علي "اللي اتحملت مسئوليته بعد لما إنفصلت من زوجها ومن الوقت ده وليد توفيق حس إنها دي الإنسان اللي عايز يكمل معاها باقي حياته وتزوجوا وانجبت منه " الوليد ونورهان "ولسه قصة حبهم وزواجهم مستمرين لحد الآن وبعدها إعتزلت التمثيل وبعدت عن المجال الفني علشان تتفرغ لتربية أولادها . 

نفت الفنانة عايدة رياض زوجة المطرب الراحل محرم فؤاد إنه كان متزوج من جورجينا رزق وقالت إنه شاركها بس بطولة فيلم وكمان وقتها كان متزوج من اللبنانية ماجدة بيضون وعنده ولد منها . شاركت في كتير من الأفلام السنيمائيّة قبل الحرب الأهلية اللبنانية ومنها "غيتار الحب"، "باى باى يا حلوة"، و"الملكة وأنا".