-->

  أول ظهور لإبنة فاتن حمامة ورد فعل مؤثر من عمر الشريف بعد علمه برحيلها وتفاصيل قصة حبهما الآسطورية

 
سيدة الشاشة العربية " فاتن حمامة " أثرت في الفن بأعمالها وإبداعاتها وصنفت أفلامها من ضمن أفضل الأفلام المصرية، جسدت خلالها كتير من القصص الرومانسية في السينما المصرية.

هنستعرض معاكم بعض الخبايا عن حياة سيدة الشاشة وكواليس الحب والزواج في حياتها وقصة حبها الاآسطورية لعمر الشريف

 إتولدت فاتن حمامة في حي عابدين بالقاهرة يوم 27 مايو سنة 1931 . 

وقعت في حب الفن من صغرها بعد فوزها بلقب أجمل طفلة بمصر فساعدها والدها انها توصل لحلمها . لما قرأ إعلان في واحدة من المجلات بيطلب فيه المخرج محمد كريم طفلة صغيرة للمشاركة في فيلم "يوم سعيد" فبعت صورتها على طول ولما شافها المخرج محمد كريم أعجب بيها ورشَّحها للدور وكانت ماكملتش وقتها 7 سنين وتعاقد معها على فيلمين تانيين بعد 4 سنين وهما "رصاصة في القلب" و" دنيا" . وقدرت تنجح فاتن في لفت الأنظار ليها وتحمَّس لها الفنان الكبير يوسف وهبي وعرض عليها المشاركة معاه بدور بنته في فيلم "ملاك الرحمة" فكان الفيلم ده النقلة في مشوارها الفني وراهن عليها المنتجون والمخرجون في تقديم أعمال الميلودراما وفجأة لقت نفسها بطلة لأفلام وموضوعات إجتماعية شائكة زي " ست البيت ، كرسي الإعتزال ، اليتيمتين". 

وكانت فترة إنتشارها هى فترة الخمسينيات إلا أن لقبت بـ"سيدة القصر" وقدرت تحافظ على مستواها ونجوميتها في كل مراحلة من مراحلها العمرية. 

 لكن في فترة من حياتها فضَّلت فاتن حمامة الإبتعاد عن الساحة الفنية بسبب تغير المناخ وظهور موجة سينما المقاولات، وبعد إبتعادها لفترة حصلت ضجة كبيرة ورجعت تاني سنة 1991 من خلال مسلسل"ضمير أبلة حكمت"، . 

وإنتقالا لحياتها الخاصة تزوَّجت فاتن حمامة 3 مرات المرة الأولى سنة 1947 من المخرج الكبير عز الدين ذو الفقار بالرغم من فارق العمر بينهم فهى كانت صغيرة مكانتش كملت 20 سنة وأنجبت منه بنت إسمها " نادية " لكنها إنفصلت عنه سنة 1954. 

والمرة التانية من الفنان العظيم عمر الشريف اللي ماينفعش يتذكر إسم فاتن حمامة إلا ولازم ييجي في أذهانا قصة حبها للفنان عمر الشريف وزواجها منه وظلت قصة حب عمر لفاتن أيقونة من أيقونات الحب والرومانسية فى السينما المصرية واهتم الجميع بقصة حبهم وتفاصيلها بدأت علاقتهم لما شاركها عمر في بطولة فيلم "صراع فى الوادى " وكان وقتها وجه جديد وفي يوم كانوا قاعدين مع أصدقائهم حست فاتن إن عمر عايز يقول حاجه لكنه متردد وفي لحظة قالها " إيه رايك لو إتجوزنا " فحست بالإرتباك ولكن كان في إنجذاب بينهم فقرروا الزواج سنة 1955 وأنجبوا ولد إسمه " طارق " لكن بالرغم من حبهم الكبير إلا إنهم إنفصلوا في منتصف السبعينات بسبب سفر عمر الشريف الدائم. 

وبالرغم من إنفصالهم إلا إن عُمر الشريف فضل يؤكد طول حياته إن فاتن حمامة هى حبه الوحيد اللي مش ممكن ينساه أبدًا . 

وبعد إنفصالها عن عمر الشريف تزوجت للمرة الثالثة والأخيرة سنة 1975 من الدكتور محمد عبدالوهاب اللي وصفته في كلامها بالرجل الراقي وظلت زوجته حتى وفاتها. 

ولكن بالرغم من زواجها مرة تانية فضل حب عمر الشريف لفاتن مستمر حتى أنه قال بعد وفاتها: “الآن أنتظر الموت”.

رحلت الفنانة فاتن حمامة عن عالمنا يوم 17 يناير سنة 2015 عن عمر يناهز 83 سنة بسبب أزمة صحية مفاجأة وتركت ورائها عشرات الأعمال العظيمة وميراث كبير جدًا من الحب والتقدير. 

 https://aljaras.com/wp-content/uploads/2016/08/%D8%A7%D8%A8%D9%86%D8%A9-%D9%81%D8%A7%D8%AA%D9%86-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%A9-504x630.jpg

 https://images.akhbarelyom.com/UP/20201229185755946.jpg

وأحيا عمر جونيور، حفيد النجم عمر الشريف والنجمة فاتن حمامة، ذكرى ميلاد جدته فنشر على حسابه الشخصي «انستجرام» مجموعة صور وفيديوهات لجدته الفنانة فاتن حمامة من فيلم «سيدة القصر» وعلق عليها وقال: «عيد ميلاد أم الدنيا.. وحشتيني».