-->

منتديات جنتنا اشترك معنا الان

هل تذكرون الفنان سعيد عبد الغنى كيف تغيرت ملامحه فى أخر ظهور ومن هو إبنه الفنان المشهور

 

لقب بالبرنس لإنه بيتميز في كل حاجة بيعملها وإتعرف بملامحه الحادة وقدر من خلالها يقنع جمهوره بأدوار الشر اللي شارك فيها هو الفنان القدير سعيد عبد الغني.
  ..
 
إتولد يوم 23 يناير سنة1938 بمحافظة الدقهلية من عائلة مصرية بسيطة .
 
إتخرج من كلية الحقوق سنة 1958. 
 
مكانش من أحلامه يشتغل في الفن فبعد تخرجه إشتغل في جريدة الأهرام في قسم الحوادث وبعدها القسم الفني وفضل يترقى لحد لما بقى "رئيس القسم الفني في الجريدة وبسبب شغله بقى بيشوف الممثلين والمخرجين بإستمرار ومن هنا بدأ دخوله عالم الفن.
 
وحصلت مواقف غيرت مسار حياته بدايةً لما كان بيشتغل صحفي في قسم الحوادث إطلب منه تغطيه أحداث حرب 1967 وخلال تغطيته الأحداث إتعرض لصدمه شديدة جدًا لما شاف أشلاء الجنود المصريين في كل مكان وانتقل أصدقائه للرفيق الاعلي قدام عينه الموقف ده غير حياته ولما رجع دخل في إكتئاب لمدة 10 أيام ومن بعدها رجع طلب إنه يتنقل للقسم الفني وقرر مايلبسش أي لون غير اللون الأبيض بسبب كرهه للون الأسود اللي بيفكره بالحداد على أصدقائه.
 
وزي ما الفنان سعيد عبد الغني كان شيك وبيعرف يختار ملابسه وأدواره كمان عرف يختار زوجته وهى أخت الفنانة زهرة العلا وكان دايما بيعتز بيها و إبنه هو الممثل الجميل أحمد سعيد عبد الغني ورث حب التمثيل من والده وقدر يقنع الجمهور بفنه.
 
وكان آخر ظهور ليه سنة 2017 من خلال مهرجان المركز الكاثوليكي للسينما المصرية، وإتكرم الفنان الكبير لكن كان بيعاني من فقدان لوزنه وشحوب وجهه وده إتسبب في قلق زمايله عليه.
 
كانت أول مسرحياته "القرار "ومسرحية "جبل مغناطيسي "على مسرح الطليعة سنة 1973،
و أول مشاركة ليه في السينما سنة 1974 من خلال فيلم " الفاتنة والصعلوق " ومن هنا ذاع صيته وتوالت أعماله السينمائية والتليفزيونية .
 
قدم في 46 سنة حوالي 124 عمل مابين التليفزيون والسينما والمسرح.
 
ومن أشهر أفلامه اللي حصل فيها على شهادة تقدير عن دوره فيه هو فيلم " إحنا بتوع الأتوبيس " .
وشارك في فيلم "المذنبون" سنة 1975، "حبيبي دائماً" "حدوتة مصرية “ أمير الظلام “” إمرأة واحدة لا تكفي “ “ حبك نار " وغيرهم أفلام تانية كتير مميزة .
 
ومن أبرز أعماله التليفزيونية لما شارك في مسلسل "الفرسان " ,”الثعلب " , “رد قلبي “ , “شمس الأنصاري “ “أولاد الليل “ .
 
وفي أواخر ايامة دخل العناية المركزة بسبب إلتهاب رئوي حاد وميكروبات في الدم وفضل في العناية 45 يوم ورحل عن عالمنا يوم 18 يناير سنة 2019 عن عمر يناهز 81 سنة.