-->

خالد صالح فى أخر ظهور مع زوجته وإبنته ورسالة مؤثرة من إبنة الفنان المشهور فى ذكرى رحيله

 


بالرغم من دخول الفنان العبقري "خالد صالح" عالم الفن والنجومية متأخر إلا إنه قدر يحجز لنفسه مكان بين كبار النجوم في الوطن العربي، من خلال تجسيده لكتير من الأدوار والشخصيات الغير نمطية وأظهر فيها براعته وقدر ايضا يحافظ علي مكانته في  قلوبنا، بفضل أعماله المميزة والفريدة.

هنستعرض معاكم قصة كفاحه من صغرة والمهن اللي زاولها  قبل التمثيل وكونت شخصيتة واخر صور لزوجته واولادة وأخيرا رسالة ابنة المؤثرة ليه في ذكري رحيلة. 


إتولد الفنان خالد يوم 23 يناير سنة 1964.

توفى والدة ووالدتة وهو صغير فكبر يتيم وتولى اخوة الأكبر رعايته .

وإتخرج خالد من كلية الحقوق فكان عشقه للفن كبير فدخل مسرح الجامعة وقدم من خلاله كتير من الأدوار وبعد التخرج جسد كتير من الأدوار على مسرح الهناجر بدار الأوبرا المصرية. 


إشتغل الفنان الراحل قبل شهرته كتير من المهن اللى أثرت فيه وقال  عن الـ36 سنة اللي عاشهم قبل الشهرة إنهم صنعوا شخصيته فكان أول عمل ليه في فرن بلدي وهو عنده 7 سنوات واللي شغله هو أخوه الكبير الحاج "إنسان" وقال إن الفترة دي إتعلم كتير منها واكتسب خبرة في الأمور التجارية. 


وإشتغل كمان في محل ملابس، وإتعلم من المهنة دي أن مش كل اللي بيتمناه الإنسان بيقدر يحققه وإن المفروض الإنسان يكون سعيد باللي حققه حتى لو كان قليل . 

وبعد تخرجه إشتغل سائق تاكسي وكمان إشتغل في مهنة المحاماة لمدة شهر، وماقدرش يكمل مشواره في المهنه دي فاتجه للعمل مع أخوه الكبير في مجال التجارة وبالتحديد تجارة الحلويات الشرقية، 

وحكي خالد صالح وقال  إنهم بدأوا التجارة بـ"كيلو دقيق وكيس سكر"، لصناعة قالب كيك واحد، لحد لما بقوا  أصحاب مصنع للحلويات الشرقية، و3 عربيات لتوزيع إنتاجهم وتعتبر الفترة دي أكتر فترة نجح فيها في حياته ولكن كانت مش من نوعية النجاح اللي عايزه. 


فقرر في بداية سنة  2000، التفرغ للتمثيل، وبعد عن التجارة، وواجه كتير من الضغوطات في الفترة دي خصوصًا مع مسؤوليته العائلية، ولكن زوجته كانت سند ليه و ودعمت قرارة 


والجدير بالذكر ان خالد صالح  تزوج  من دكتورة صاحبة مركز مرموق وقال انها أتحملته في فترات حياته الصعبة  حتي انها وافقت على الزواج منه رغم ظروفة لدرجة إنها تحملت أول سنة من الزواج،  بدون غرفة نوم. 


وأنجب منها بنت وولد كان عنده إصرار على إبعاد زوجته وأولاده عن الأضواء والشهرة لكن ابنه " أحمد صالح " حب التمثيل وقرر الدخول للمجال الفني وقدّم أدوار مميزة.


ونشر الفنان أحمد صالح صورة ليه بتجمعه بأخته ووالدته والأتنين كان أول ظهور ليهم على السوشيال ميديا. 


وحرص علي توجيه رسالة مؤثرة لوالدة في ذكري وفاتة 

من خلال نشرة صورة مرسومة مع والدة ، وكتب عليها وقال : “رحمة الله ورضوانه عليك يا حبيبي، يا رب ينَعمك ويغفرلك ويرحمك ويجمعنا بيك علي خير، اللهم أبدله بالإحسان إحساناً وبالذنب عفواً وغفراناً، اللهم أره مكانه من جناتك واجمعه بالصالحين والأنبياء واجمعنا بهم على خير يا رب”. 

وبرجعونا مرة أخري  لحياه خالد صالح العملية 

قدر الفنان الراحل بعد تعب سن تين بالتحديد سنة 2002  يلفت الأنظار ليه وتوالت عليه الأعمال   ومن أهم أعماله "حرب أطاليا، هى فوضى ، عن العشق والهوى، الحرامي والعبيط ، ابن القنصل، الريس عمر حرب" وغيرهم 

وكانت ليه إضافة على الدراما المصرية فقدم مسلسلات منها "تاجر السعادة، الريان، فرعون، الريان، حلاوة روح، بعد الفراق".

رحل الفنان الكبير خالد صالح عن عالمنا يوم 25 سبتمبر سنة 2014  عن عمر يناهز 50 سنة 

بعد أجراءة عملية جراحية في القلب، بمركز الدكتور مجدي يعقوب في أسوان.