-->

منتديات جنتنا اشترك معنا الان

زهرة العلا تزوجت فنان كبير سرًا وخالة فنان شهير وإبنتها مخرجة أسرار تعرفها لأول مرة

 


ملاك السينما المصرية، الفنانة زهرة العلا، وسبب انفصالها عن أزواجها، وعلاقتها بالفنان أحمد سعيد عبد الغني وسبب إعتزالها الفن.

""وين هنادي ياامااي.. وين هنادي يا خال، هنادي راحت في الوبا "" اهي زهرة العلا محمد بكير رسمي، هى دي بقى هنادي اللي اتولدت يوم 10 يونيو سنة 1934، كبرت وسط 3 بنات أخوات وهى الرابعة بتاعتهم وعندها أخ ولد وحيد، وترتيبها الرابعة بين إخواتها.


في البداية اتولدت زهرة في اسكندرية في حي محرم بك بس بسبب شغل والدها فضلت تتنقل هى وإخواتها معاه من اسكندرية للمحلة لحد لما إستقروا في الآخر في القاهرة.


ومن وهى صغيرة كانت بتحب جدًا ليلى مراد وأمنية حياتها انها بس تقابلها، وبسبب حبها ليها حبت الفن، لدرجة انها وهى في المدرسة شاركت في فريق التمثيل عشان تبقى زيها لما تكبر، ومش بس كده دي كمان اتولت وقتها مهمة الاخراج، وكانت شاطرة جدًا وكانت بتاخد المركز الأول وسط المدارس اللي اتنافست معاهم.


ولما لقاها والدها شاطرة للدرجادي وعندها استعداد للتمثيل أخدها وداها لصديقه الفنان الكبير يوسف وهبي وقتها زهرة كام عندها 13 سنة، ولما شافها يوسف وهبي قال انها موهوبة بس ماتنفعش عشان لسه صغيرة، طبعًا زهرة لما سمعت قلبتها مناحة.


وبعدها بفترة كانت بتحضر مسرحية لزكي طليمات إسمها "الملك لير" وفي عز ما المسرحية شغالة وقفوا العرض بسبب غارة حربية، والجمهور قام علشان يمشي، وقتها وقفت زهرة وقالت بعلو صوتها " انتوا وقفتوا تمثيل ليه يلا مثلوا" طبعًا الحركة دي لفتت نظر زكي طليمات وعلى طول ندالها وقالها مثلي مشهد قدامي، وفعلا مثلت وآعجب بيها جدا وشجعها انها تدخل عالم الفن.


وراحت مرة تانية ليوسف وهبي وأقنعته أنها تدخل فرقته الخاصة ودخلت كمان فرقة زكي طليمات، بس هى ماكنش عاجبها انها تكون ممثله بالموهبة بس كده كانت عايزة تدرس الموضوع ده وتفهم كل حاجه على أصولها فقررت تدخل معهد الفنون المسرحية.'


وبدأت بداية حقيقية مع عزيزة أمير في فيلم " خدعني أبي" وفي نفس السنة شاركت في فيلم " أنا بنت ناس" ومن بعدها بقى مبقتش ملاحقه على العروض، وإتشهرت جدًا وقدمت حوالي 200 عمل وكانت دايمًا بتاخد جوايز على الافلام اللي بتشارك فيها.


وبعد تصوير فيلم “أرض أرض” سنة 1988، سافرت زهرة عشان تحج، وقبل ماترجع من السعودية قالت خلاص كفايا فن واعتزلت.

 وعشان هى شخص بيتوتي اوي بعدت خالص عن الاضواء والتكريمات لدرجة أنهم راحولها البيت مخصوص عشان يكرموها وسلمها درع التكريم الأب بطرس دانيال، واللي كتير مايعرفوهوش أن الفنانة زهرة العلا هي خالة الفنان أحمد سعيد عبد الغنى، فبعد لما اتجوز الفنان الكبير سعيد عبد الغنى أخت الفنانة زهرة العلا انجبوا الفنان الشاب أحمد سعيد عبد الغنى والمفاجأة دي مش كتير من الجمهور يعرفها.


تعالوا بقى احكيلكوا عن أشهر قصة حب في الوسط الفني بين زهرة العلا والمخرج حسن الصيفي، وقبل ما احكيلكوا عن القصة، لازم الأول تعرفوا ان زهرة اتجوزت 3 مرات قبل ماتتجوز حسن. 

 

أول وتاني مرة كانت من جوه عيلتها والإتنين كانوا عايزينها تسيب الفن لكن هى كانت بترفض وكانوا بينفصلوا بعد فترة صغيرة جدًا، والمرة الثالثة اتجوزت صلاح ذو الفقار في السر وده كان إتفاقهم من البداية عشان يحافظ على مشاعر زوجته الأولى، وفضلوا متجوزين حوالي سنة لحد لما زهقت زهرة من الحياة السرية دي وطلبت الطلاق.


وحسن كمان كان متجوز قبل زهرة مرتين المرة الأولى من السيدة حياة محمد إسماعيل وأنجب منها المنتج المعروف عمرو الصيفي والمرة الثانية اتجوز السيدة رجاء يوسف.


نرجع بقى لحكاية زهرة وحسن الصيفي.

في الفترة دي كانت زهرة العلا عاملة قلق في الوسط الفني، رغم أنها مكنتش من بطلات الصف الأول، لكن كان بمجرد ماينزل الفيلم في السينما، بينجح ولازم تاخد هى الجايزة عن دورها مش البطلة.


وحسن الصيفي هو كمان وقتها كان شاب مساعد لانور وجدي وطلع هو كمان بسرعة الصاروخ وكان السبب الأساسي في نجاح أفلام إسماعيل ياسين زي (عفريتة إسماعيل ياسين، ونشالة هانم)، ومكنش هو وزهرة اتقابلوا قبل كده، لحد لما جمعهم فيلم (جمعية قتل الزوجات)”.


وبدأوا يقربوا ويحبوا بعض واتجوزوا، ونجحت جوازاتهم جدًا وبقت من اكتر الزيجات المستقرة في الوسط الفني وفضلوا متجوزين 45 سنة، وخلفوا أمل الصيفي اللي اتجوزت اخو الهام شاهين  ومنال الصيفي اللي اخدت مهنة والدها وبقت مخرجه كبيرة زيه.


وكان بيتهم بيت فني من الدرجة الأولى لدرجة ان كل يوم كان بيزورهم فنانين، وكان معروف في الوسط الفني أن فيلا حسن الصيفي في مصر الجديدة دي استراحة فنية مفتوحة 24 ساعة، لأي فنان، لحد لما اتحولت وقتها لأشهر بلاتوه تصوير، واتصور فيها أفلام كتير مشهورة.


وبعد 45 سنة من حياتهم مع بعض اتوفى حسن الصيفي، سنة 2005، وخبر وفاته كان صدمه كبيرة لزهرة، لدرجة ان جالها حالة من الانكار ومكنتش عايزة تقتنع ابدا انه مبقاش موجود في الدنيا.


وعاشت زهرة بعده 8 سنين وعانت وقتها من المرض لدرجة ان حصلها شلل وبقت نايمة في السرير مش بتتحرك، وحاولت نقابة التمثيلية تعالجها على نفقة الدولة لكن هى مكنتش موافقة ابدًا وكانت مصممه تتعالج بفلوسها الخاصة، لحد وفاتها يوم 18 ديسمبر سنة 2013 وكان عندها 79 سنة، وسابت وراها تاريخ كبير من الاعمال المميزة.