-->

آمن رع الأميرة المنحوسة تسببت بغرق السفينة تايتنك وقيام الحرب العالمية ابشع لعنة فرعونية بالتاريخ

 



أكيد كلنا سمعنا عن المومياء الغامضة مومية الملكة آمن رع، الموميا المشهورة بقتل أي حد يفكر بس إنه يقرب منها أو حتى يصورها أو يلمس أي جزء فيها، لو كنت سمعت أو ماسمعتش انا هحكيلك الجزء المهم فيها، لكن عايزاك تفتكر الرقم ده كويس

22542


 بتقول الحكاية إن في سنة ألف  تسعمية وعشرة اشترى عالم مصريات إنجليزي إسمه دوجلاس موراي مومية الملكة آمن رع ، دوجلاس اشترى الموميا بعد قرعة عملها مع تلاتة أصحابه علشان يحددوا مين اللي هيفوز بيها، أما البايع فكان شخص أمريكي مش معروف اسمه، وباعها مقابل شيك بمبلغ مش كبير، لكن اللي حصل إن البايع مات تاني يوم في ظروف غامضة وما لحقش يصرف الشيك، والحقيقة الحادثة مرت من غير ما تلفت نظر حد، لكن بعدها بيومين لفتت الأنظار!!


اللي حصل إن دوجلاس ده كان بيحب الصيد وطلع بعد ما اشترى الموميا بيومين في رحلة لصيد البط في نيل الاقصر، لكن اللي حصله كان بره التصور..


بندقية الصيد اللي طول عمره بيصطاد بيها حصل فيها عطل غريب، وبدل ما تخرج الطلقة لبرة خرجت من الناحية التانية في إيده، وده اتسبب في غرغرينا انتهت ببتر دراعه بالكامل، مش كده وبس دي كمان اتسببت  بحوادث غريبة مات فيها التلت أشخاص اللي اشتركوا مع دوجلاس في القرعة ، ومات بسببها اتنين من العمال اللي نقلوها لبيته. 


الحقيقة إن مفيش وثائق رسمية بتحدد شخصية آمن رع وموقعها في التاريخ الفرعوني، كل المكتوب عنها إنها شخصية مهمة  عاشت قبل ألف وخمسمية سنة من ميلاد السيد المسيح، وانها كانت من شخصيات كهنة آمون، والمعروف عن كهنة آمون إنهم من أكبر السحرة في التاريخ.

 وانهم كانوا بيحصنوا مقابرهم بنقش تعاويذ غامضة عليها، أوعلى توابيت الموتى لحمايتها من السرقة، ولضمان الراحة الأبدية للمتوفي.


لكن الحوادث الغريبة اللي تزامنت مع شرا دوجلاس للموميا  خلته  يترعب ويفكر يتخلص منها، ف اداها هدية لصديقة مقربة ليه، لكن تاني يوم ماتت والدة الصديقة دي بعد ما وقعت م البلكونة،  وخطيبها تركها وعاشت أزمة نفسية وماتت في نفس الإسبوع.


بعد وفاة الصديقة رجعت الموميا لدوجلاس واللي نقلها بنفسه لبريطانيا لكن الموميا أصابت بلعنتها  كل اللي اتعامل معاها.


مات المسئول اللي استلمها في المتحف البريطاني بمرض غريب، ومات المسئول عن المعروضات، ومات حتى المصور اللي كان بيصورها علشان تنضم صورها لكتيب المتحف.

 فكرت إدارة المعرض بسرعة إنها تتخلص من الموميا بأي طريقة،  قبل ما تقتل الملك إدوار الخامس اللي كان لسه وارث العرش طازة في نفس السنة، علشان كده قرروا يبعتوها هدية لمتحف نيويورك، وفعلًا حطوها في أكبر سفينة عرفها العالم وقتها، لكن حصلت المفاجأة الصادمة..


غرقت السفينة تيتانيك أكبر سفينة اتعملت في الفترة دي  في رابع يوم من أول رحلة ليها، لكن الموميا كان ليها تصور تاني لنهاية القصة ما انتهاش هنا..


فيه حكايات بتقول إن فيه شخص أنقذ الموميا، وحطها في قارب نجاة وصلها لنيويورك، وفي نيويورك حصلت كتير من الحوادث المأساوية إللي مات فيها عدد من الأشخاص، واللي خلتهم يقرروا انهم يرجعوا الموميا لمصر.


وبالفعل حطوها على سفينة اسمها إمبراطورية أيرلندا، لكن امبراطورية أيرلندا ما وصلتش مصر..


السفينة الضخمة غرقت هيا كمان بركابها سنة ألف تسعمية واربعتاشر، لكن وهيا بتغرق حصلت حاجة مثيرة جدا!!


نفس السيناريو اللي حصل في تيتانيك، الموميا الملعونة ما بتغرقش وبينقذها حد مجهول وبتتحط من تاني في قارب للنجاة، وبعدها تتحط على سفينة بريطانية علشان ترجعها تاني لبلدها مصر علشان ترقد هناك بسلام.


 لكن السفينة العملاقة اللي كان اسمها لوسيتانيا بتنضرب في قلب المحيط من غواصة ألمانية،  وتغوص للقاع  بأكتر من ألف ومية راكب، ومعاهم موميا ملعونة.


ورغم إن الموميا غرقت مع أخر سفينة لكن لعنتها ما غرقتش معاها، لأن غرق السفينة دي تحديدًا بعد ضربها وتدميرها من ألمانيا كان سبب مهم من أسباب قيام الحرب العالمية الأولى، وفضلت بعض الحكايات تتكلم عن إن الموميا دي هيا السبب في الحرب وخراب العالم..


ده اللي كل الناس تعرفه، وهيا دي الحكايات إللي بتتقال في كل وسايل الإعلام عن مومية الملكة آمن رع، ودي الحوادث اللي اتخلقت بسببها الأساطير الل بتتكلم عن لعنة الفراعنة.


 لكن اللي أنا جاية احكيهولكوا النهاردة  حكاية مختلفة شوية، وهو إنه في سنة 1985 فيه شخص أميركي إسمه  تشارلز هاس، كان بيشتغل مدرس صحافة، بخلاف موقعه كرئيس الجمعية التاريخية الخاصة بتيتانيك، ماله بقى الشخص ده؟

الشخص ده قدر يوصل لمستند مهم وهو قايمة الشحن الخاصة بسفينة تيتانيك، لكنه ملقيش أي مومياوات مكتوبة على قايمة الشحن!!


 يعني مومية آمن رع ما طلعتش على تيتانيك ولا هي السبب في غرق السفينة وموت معظم ركابها..

طيب راحت فين مومية آمن رع؟

الحقيقة الصادمة إن مفيش مومية لآمن رع من أساسه..لكن الصادم أكترمن عدم وجود الموميا هو إن الحكايات دي كلها مزيفة ومش حقيقية!!

الحدوتة دي كلها ألفها صحفي  انجليزي مشهور إسمه ويليام ستيد، وليام ألفها بمساعدة عالم مصريات معروف واسمه دوجلاس موراي.. أيوة هو نفس الشخص اللي اشترى الموميا في أول الحكاية ، واللي ادعى إن البندقية انفجرت في إيده وانقطع دراعه.


 لكن في الحقيقة هو ده الشخص اللي نقل غطا تابوت من مصر للمتحف البريطاني واللي لسه موجودة فيه لحد النهاردة، مجرد غطا تابوت بس، موجود في قاعة العرض اللي في الدور التاني تحت رقم اتنين وعشرين ألف خمسمية اتنين واربعين.