-->

  حكاية فكري أباظة شقيق الدنجوان تزوج فنانة مشهورة ورحل وهو يلعب التنس


فكري أباظة هو الأخ الأصغر لدنجوان السينما المصرية رشدي أباظة. وتقريبا كان فرق العمر بينهم حوالي 20 سنة أو اكتر. وبالرغم من تميز فكري بالوسامة والوجه المشرق والسينمائي، إلا إنه مكنش ليه حظ في أدوار البطولات والنجاح الكبير في السينما زي شقيقه الأكبر. خلونا نتعرف دلوقتي عن كل شيء يخص فكري أباظة.

ولد فكري اباظة في يوم 19 من يوليو سنة 1950. وده هو المعروف رسميا في كل الوثائق الحكومية ليه. ولكن ابنته أكدت إن ولادته كانت يوم 15 من نوفمبر في نفس العام. ولحد دلوقتي مقدرناش نتأكد من التاريخ الأصح. 

أما عن حياته الفنية، فهو التحق بالفعل بمعهد الفنون المسرحية، وكانت أول مشاركة ليه في السينما المصرية بفيلم " البنات لازم تتجوز" سنة 1973 والي كان بطله شقيقه الأكبر رشدي أباظة. 

وبعدها شارك في عدد كبير من الأفلام السينمائية الشهيرة زي "كفاني يا قلب، حتى لا يطير الدخان، الكلام في الممنوع، أيام السادات" وغيرهم. 

ولم يقتصر مشاركاته في عالم الفن بالأفلام السينمائية فقط، بل انه شارك أيضا في الأعمال التليفزيونية زي مسلسل سري للغاية، ومسلسل عيش أيامك، وأخيرا مسلسل محمود المصري الي  كان آخر أعماله. 

وبعد أن انتهينا من مسيرته الفنية، خلونا نلقي نظرة على حياته العاطفية والأسرية. فكري أباظة كان مغرم غرام شديد بالفنانة حياة قنديل الي اعتزلت بعد الجواز بفترة قصيرة، وبالفعل تزوجوا وأنجبوا 3 أولاد منهم ابنتهم شيماء الي ظهرت في وسائل التواصل الاجتماعي وأجري معاها لقاءات عديدة للتحدث عن والديها.

وفي معظم لقائتها بتأكد ان والدها مكنش ليه دخل في اعتزال والدتها حياة قنديل. ده كان قرارها لوحدها. ولما سؤلت عن سبب الاعتزال قالت ان والدتها قررت تفرغ حياتها لأولادها وزوجها بس لان بناء الأسرة الناجحة أهم بكتير من الشهرة والفن بالنسبة ليها. 

في الفترة الأخيرة من عمر فكري أباظة حاول إنه يكرس جهوده في إعداد قصة حياة شقيقه رشدي أباظة ليقدمها في مسلسل تليفزيوني. بس للأسف القدر كان أسرع منه وتوفي قبل ما ينتهي من إعدادها. 

والجدير بالذكر إن وفاته كانت مفاجئة للجميع. لأنه توفى أثناء ممارسته لرياضة التنس نتيجة إصابته بأزمة قلبية حادة تسببت في سقوطه بوسط الملعب ووفاته على الفور.