-->

  الفنانة هديل خيرالله -بلية- بطلة فيلم العفاريت بأحدث ظهور بالحجاب فى عمر 37


بالرغم من إبتعاد الفنانة هديل خيرالله الشهيرة بإسم بلية عن الفن والأضواء إلا أن بصمتها اللى سابيتها فى اذهان الجمهور بسبب أدوارها فى الطفولة مازالت موجودة ، وخصوصا دور بلية في فيلم العفاريت فمؤخرا حصل جدل علي السوشيال ميديا بعد ما إتكلم الفنان عماد محرم، عن بنت مديحة كامل في فيلم العفاريت بعد مرور 30 سنة من عرضه، وقال إن "بلية" هي بنت "ماما كريمة" ومن وقتها وتشوق الجمهور لمعرفة الفنانة هديل خير الله إكتر هنستعرض معاكم قصة حياتها هديل خير الله.

بعد غياب طويل، نشرت الشابة هديل صورة حديثة ليها علي انستجرام عملت ضجة كبيرة بين متابعيها بسبب ظهورها بالعباءة والحجاب. وتفاعلوا معاها في التعليقات وتغزل البعض في جمالها وأناقتها بالحجاب وطالبها البعض بالمواظبة عليه. 
 إتولدت هديل سنة 1983، وعمرها حاليا ٣٧ سنة بدأت التمثيل وهي صغيرة لكن سابت التمثيل وهى عندها 13 سن و تفرغت للدراسة،  وإتخرجت من قسم الإقتصاد في الجامعة الأميركية. ماكتفتش في طفولتها بتقديم أعمال فنية في السينما والمسرح والتليفزيون، لكن إقتحمت أيضا مجال الإعلانات. 

من أشهر أفلامها علي الإطلاق واللي عرفها الجمهور من خلاله هو فيلم العفاريت بطولة عمرو دياب ومديحة كامل.

 كشفت الفنانة هديل معلومات لأول مرة عن الفيلم وقالت إن دور بلية كان لبنت عمرها 8 سنوات و كان علي وشك إختيارها بالفعل و المخرج حسام الدين مصطفي لما شافها كانت أقل من 6 سنين و إختارها و بيت عمرو دياب الي في الفيلم دا مش بيته ولا حاجة دا سويت في شيراتون الجزيرة. 

 وأول مشهد إتصور لبلية كان مع الكتعة اللي أوله قلم علي وشها وإن حفلة عمرو دياب في الفيلم كانت حفلة ليه بجد. 

ومشهد الشحاتة (الي بدون حوار) كانت الكاميرا مستخبيه في عمارة و إنها لمت فلوس بجد.

 وبعدها شاركت في فيلم "مسجل خطر"، سنة 1991 بطولته عادل إمام وصلاح قابيل وحاتم ذو الفقار . و "ليه يا دنيا" من إنتاج عام 1994 بطولته كل من وردة ومحمود ياسين وصلاح السعدني، وظهرت في ، فيلم "الإنسان واللص"،اللي شارك في بطولته جميل راتب وجليلة محمود وخليل مرسي وعلى الشاشة الصغيرة شاركت في مسلسل "حكم الزمن"، بطولة فايزة كمال ويوسف شعبان والمسلسل الشهير "ليالي الحلمية"، في جزءه الثاني.