-->

  عفاف شاكر شقيقة شادية كيف تغيرت ملامحها فى أخر ظهور ومن هو زوجها الفنان الكبير

 

عفاف شاكر هى الشقيقة الكبرى للفنانة شادية لكن مأخدتش نفس شهرة وإنتشار أختها بالرغم من إنها دخلت مجال الفن الأول والسبب الأساسي اللي خلاها تدخل مجال الفن بسهولة هو زواجها من الفنان كمال الشناوي اللي إستمر 3 سنوات فقطتزوجت عفاف مرتين المرة الأولى من الفنان كمال الشناوي لكنهم إنفصلوا بعد 3 سنوات فقط وإنفصلوا بسبب غيرتها عليه من ممثلات كتير .

والمرة التانية كانت من واحد من الاطباء السودانيين.

إسمه " رؤوف عزيز " بعد قصة حب كبيرة وعندها منه ولدين هما عاطف وعادل

ووردت أقاويل بتقول ان عفاف شاكر ورؤف عزيز  تزوجوا بدون مأذون .

لكن عفاف نفت الإشاعات وقالت " هو ده طبيعي يعني إن دكتور مثقف يعمل كده زوجي أشهر إسلامه وتزوجنا بأوراق رسمية ".

وقال رؤوف عزيز : "بدأت القصة لما روحت لفرقة يوسف وهبي في السودان وكانت عفاف واحدة من أعضاء الفرقة ونادوني في ليلة لإسعاف ممثلة كانت تعبانة بالمسرح وحالتها كانت محتاجه إسعافات أولية فقضى الليل كله جنبها مع أصدقائها وتولى علاجها بنفسه ومن وقتها حس بحبه ليها  .

ومن وقتها حس إنه قابل الإنسانة اللي بيحلم بيها ودخلت قلبه من أول لحظة شافها فيها وراح المسرح بالليل وأعضاء الفرقة بدأوا يشكروه وبعدها عرض على عفاف الزواج لكن هى إتكسفت  وماردتش عليه وسألها مرة تانية وكان ردها عليه إنها مش متزوجه واشهر إسلامه يوم 22 يونيو سنة 1958.

والجانب الأهم في حياتها إن والدها كان من عيلة تركية غنية وكان أدميرال في الأسطول البحري التركي  وتوفى في واحدة من الحروب .

ووالدتها هي السيدة خديجة اللي تزوجت من أحمد كمال الدين شاكر وهو والد الفنانة شادية وكان وقتها عندها بنتين وهما عفاف وسعاد وبقوا الإخوات الكبار للفنانة شادية.

الجدير بالذكر إن اسمها الحقيقي هو "نور الحياة على آجا" واختارت اسمها الفني عفاف شاكر.

إتولدت في تركيا سنة 1929.

بدأت مسيرتها الفنية و4 عمرها متعداش ال 20 سنة

من خلال أول عمل ليها وهو فيلم "ملاك الرحمة" وكان من بطولة يوسف وهبي وفاتن حمامة سنة 1946 وفي  نفس السنة شاركت مع نجيب الريحاني في فيلم "أحمر شفايف" والدور ده يعتبر من أشهر أدوارها في السينما.

عفاف هي السبب الأساسي لدخول أختها الفنانة شادية لعالم الفن فقدمتها للمخرج والمنتج محمد عبد الجواد قالتله إن عندها أخت صوتها جميل جدًا وعرضت عليه يسمعها وهو وافق وعجبه صوتها ورشحها إنها تقوم بأول دور ليها في فيلم "أزهار وأشواق" ..

وانتقالا لأدواره عفاف السينمائية والغنائية فشاركت  في بعض  الأفلام المميزة منها فيلم " لا تذكريني سنة 1961 " هدى ، عيون سهرانة ، إلحقوني بالمأذون ، العاشق المحروم ، آمال ".

أما عن المسرحيات " مسرحية عمتي فتافيت السكر ، منافق للإيجار ، حب وفلوس وجواز ".

وكان آخر عمل ليها قبل الإعتزال من خلال مسرحية "كل الرجالة كده" سنة  1964 مع الفنان الكبير إسماعيل ياسين.

توفت الفنانة  عفافد شاكر يوم 31 مايو سنة 2020 في بيتها بالولايات المتحدة الأمريكية، عن عمر يناهز 90 سنة، وتم ودفنها في مقابر المركز الإسلامي بولاية كاليفورنيا الأمريكية.