-->

منتديات جنتنا اشترك معنا الان

  نبيلة كرم نجمة الثمانينات كيف أصبح شكلها ومن هو زوجها الفنان الكبير وأسباب طردها من مصر


نبيلة كرم فنانة لبنانية صاحبة ملامح شرقية جذابة قدرت تبقى محط أنظار كل الناس بأنوثتها الطاغية وعلشان كده المنتجين حصروها في أدوار الإغراء وكانت من أشهر النجمات في فترة الثمانينات.

تقرير النهاردة شامل كل تفاصيل وأسرار الفنانة نبيلة كرم وسبب طردها من مصر وكمان آخر ظهور ليها هى الزوجة الأولى للفنان الراحل ممدوح عبد العليم وإشترط عليها بعد إعلان زواجهم إنها تعتزل التمثيل وهى وافقت على طول لكن بعد فترة قصيرة رجعت في كلامها ورفضت تبعد عن الفن وقرروا الإنفصال بعد فترة زواج صغيرة وماأنجبش منه أطفال .
 
وإنتشرت أخبار بأنها وقعت في حب أعز أصدقاء ممدوح عبد العليم وهو المطرب إيمان البحر درويش وكمان تزوجوا عرفي وده حسب ماصرحت بيه في لقاءات صحافية كتير لكن درويش كان دايمًا بينفي الأمر.
 
في أوائل فترة التسعينات قررت إنها تعتزل التمثيل والقرار ده كان مفاجأ لكل اللي حواليها لإنها كانت متمسكه جدًا بالفن ،وإنتشر وقتها إن سبب الإعتزال الصدمات اللي مرت عليها في حياتها الفنية وخصوصا بعد منعها من دخول مصر ويقال إن أحد رجال السلطات هو السبب وراء القرار دة لان إبنه كان بيحبها
ودة دليل رفع الحظر عنها بعد وقت قصير .
 
لكن ظهرت أخبار إنها تزوجت في السر من رجل أعمال أجنبي أصله لبناني وسافرت معاه وحاليًا عايشة في السويد.
 
إنتشرت صورة ليها على مواقع التواصل الاجتماعي ظهرت بزيادة كبيرة في وزنها مقارنة بالصورة اللي موجودة في أذهان الجمهور، لكنها لسه محتفظه بجمالها وشعرها الأسود الجميل بالرغم إنها عدت عمر الستين .
 
وإنتقالا لمسيرتها الفنية
 
الفنانة نبيلة كرم من مواليد سنة 1954 وعمرها حاليًا 66 سنة.
 
إتخرجت من الجامعة الأمريكية اللبنانية وحصلت على ليسانس في الفنون الجميلة، وأثناء دراستها شاركت في كتير من العروض المسرحية في مسرح الجامعة.
 
إكتشفها المخرج المسرحي موريس معلوف، وإشتغلت في التليفزيون المصري واللبناني والمغربي.
 
من أهم أفلامها اللي تميزت فيها " الطعنة الأخيرة، اللي يعيش ياما بيشوف، أحلى من الشرف مفيش، حرب الفراولة، أنغام الغريب، اللعبة القذرة، الحب للحب، المرأة الأخطبوط، صراع الحسنوات ،".
 
أما عن أشهر مسلسلاتها التي قدمتها في حياتها الفنية، "دائرة الضوء، دقات الساعة ، كنوز لا تضيع ، حصاد الحب، ليلى زمانها جاية، رجال في المصيدة، لا إله إلا الله، رحلة العمر، البخلاء، الأمانة،"".