-->

منتديات جنتنا اشترك معنا الان

  من التمثيل إلى الزهايمر مواقف مؤثرة فى حياة الفنانة القديرة عايدة عبد العزيز


الفنانة عايدة عبد العزيز لمعت فى عالم الفن وحصرتها ملامحها وشخصيتها القوية فى تقديم أدوار المرأة الشريرة المتسلطة وقدمت في السينما والتليفزيون أدوار هتفضل علامة مميزة  في تاريخ الفن المصرى فبالرغم من غيابها عن الشاشة لفترات طويلة إلا أنها كانت بترجع بأدوار مميزة لإنها كانت بتعشق التمثيل وبتحترمه .

   

هتتعرفوا معانا عن الجانب الآخر من شخصية عايدة عبد العزيز وحياتها الشخصية ومعاناتها مع مرض الزهايمر والألم اللى عاشته بعد رحيل زوجها.

ظهر شريف عبد الحليم إبن الفنانة عايدة عبد العزيز والمخرج أحمد عبد الحليم  وحكى عن المعاناة اللي بتعيشها والدته بعد إصابتها بمرض الزهايمر من 4 سنين ووضح إنها قعدت في البيت من وقت وفاة والده سنة 2013 ، ومن بعدها دخلت فى حالة من الحزن، 

-وقال شريف إن والدته ساعات بتنسى إن والده توفي لكن لما بتفتكر بتدخل في حالة إنهيار عصبي .

فى آخر حوار صحفى للفنانة عايدة عبد العزيز صرحت بإنها بتنتظر الرحيل في هدوء علشان تلحق زوجها وتقابله تانى، وقالت أنها غير مستوعبه لفكرة وفاته وفقدت بعده الإحساس بالأمان وأنها تضع الكراسي ورا باب شقتها من شدة الخوف والوحدة.

تزوجت عايدة عبد العزيز من زوجها المخرج أحمد عبد الحليم بعد قصة حب شاهد عليها معهد الفنون المسرحية  في عمر صغير بسبب خوفها من والدتها اللي كانت رافضة تماما فكرة التمثيل وهددتها أكتر من مرة بالقتل بعد ما شافت صورة للفنانة عايدة عبد العزيز فى أحدى المجلات.

كانت عايدة عبد العزيز بتتمتع بشخصية قوية جدا لأنها كبرت في أُسرة متوسطة بحارة شعبية مصرية.

حصلت على دبلوم المعلمين سنة 1956 تحقيقا لرغبة والدتها .

ومن كتر حبها للتمثيل حصلت على دبلوم من «المعهد العالي  للفنون المسرحية» سنة 1959،

ولما إتخرجت إشتغلت مدرسة في معهد المعلمات للفنون بالمسرح المدرسي في وزارة التربية والتعليم وكانت مشرفة على تدريب الفرق المسرحية بالمدارس .

سافرت بعدها لندن مع زوجها وحصلت على دورة تدريبيه في الحركة المسرحية والصوت .

ولما رجعت من لندن إشتغلت في تقديم البرامج بإذاعة بي بي سي .

بدأت أول عمل ليها من خلال أوبريت «يوم القيامة»، وكان على المسرح الغنائي سنة 1961.

قدمت مسرحيات كتير مميزة زي "دائرة الطباشير، ملك يبحث عن وظيفه، المهاجر ، لعبه السلطان، السيرك الدولى،  عودة الغائب ، الست هدى".

أما عن أعمالها في الدراما التليفزيونية فمثلت مسلسل "دهشة ، ضمير أبلة حكمت ، يوميات ونيس، والفرار من الحب، أوراق مصرية ".

 وعن أهم أفلامها السينمائية فيلم "،الواد محروس بتاع الوزير ،  خلطة فوزية ، وتألقت في فيلم النمر والأنثى. 

وبلغ عدد أعمالها الفنية ما يقرب من 187 عمل فني.