-->

منتديات جنتنا اشترك معنا الان

  ممدوح وافى إبنته فنانة معروفة وعاش قصة حب آسطورية وطلب أن يدفن مع صديق عمره أحمد زكى


ممدوح وافي هو واحد من أبرز نجوم الفن بالرغم من تقديمه للأدوار الثانوية إلا إنه قدر يتميز في مجاله قدم أدوار كتير حبها الجمهور في السينما والتليفزيون وكمان المسرح.

 حياته الخاصة كانت مليانه أحداث غريبة فتزوج من خارج الوسط الفني وعنده 3 أبناء، هم: نورا وهاني وياسمين، وحكت ياسمين في واحد من البرامج قصة زواج والدها من والدتها وقالت : "والدي أعجب بوالدتي، وصرحلها برغبته للزواج منها لكن هى ردت وقالتله إن الموضوع صعب لأنها مسيحية، لكن هو طمنها وأكد لها إن مفيش مشكلة ومستعد يواجه الدنيا كلها لكن بشرط إنها تحترم ديانة أولادها وبالفعل وافقت ، وارتبطتوا حوالي 8 سنوات وكان في مشاكل بين العالتين لكنهم قدروا يتمسكوا ببعض ، ولما كان بيقدم شخص للزواج منها كان ممدوح وافي بيكسرله العربية أو يدخل عليهم ويقوله (أنا لو منك أهرب).

 
ووقف قدام أهله وفي النهاية تزوجوا والمفاجأة إنه كان رومانسي لدرجة كبيرة وكانت أول مرة والدتها تلاقي شخص متمسك بيها بالقوة دي .
 
والجدير بالذكر إن نشأت علاقة صداقة قوية بين ممدوح وافي وأحمد زكى من وقت لما كانوا في المعهد العالي للفنون المسرحية، وكانوا بيقيموا مع بعض في نفس الشقة لإنهم كانوا مغتربين لكن كل واحد فيهم بدأ حياته الفنية بعيد عن التاني.
 
فتصدر أحمد زكي البطولة المطلقة وقدر يتميز من خلال أفلام كبيرة لعبها لكنه كان حريص إنه يستعين بصديقه "وافي" في كتير من الأفلام التي قدمها، زي فيلم "سواق الهانم"، "البيضة والحجر"، "استاكوزا" و"أبو الدهب".
 
من الصدف الغريبة اللي كانت في حيات الصديقين أحمد زكي وممدوح وافي لما مرض أحمد زكي بالمرض اللعين سائت حالته النفسية وقرر إنه مايعملش تحاليل لكن قدر وافي يقنعه إنها حاجه بسيطة جدًا ولازم كل الناس تعملها وإن هو كمان هيعمل نفس التحاليل دي زيه لكن المفاجأة كانت كبيرة فظهرت النتيجة سرطان في الجهاز الهضمي "لوافي " فالقدر لعب دوره وجمعهم المرض زي ماجمعهم الفن ووافي طلب يتدفن في نفس قبر أحمد زكي وبالفعل اتدفن في قبر أحمد زكي قبله وبعده ب5 شهور توفي أحمد زكي وجمعهم قبر واحد .
 
أما عن حياة وافي العملية
يذكر إن إسمه بالكامل "ممدوح محمد علي وافي".
 
إتولد سنة 1951في محافظة الفيوم .
 
كانت بدايته المهنية من خلال عمله في أحد البنوك الحكومية لكن بسبب عشقه للفن اتجه للتمثيل لدرجه إنه قرر ينمي موهبته من خلال إلتحاقه بالمعهد العالي للفنون المسرحية.
 
وشارك في كتير من الأفلام المميزة "رحلة مشبوهة ، أبناء الشيطان ، بخيت وعديلة 2 ، المراكبي ، أجدع ناس ، الباشا ، الكنز ".
 
من أهم أعماله التليفزيونية " الحاج متولي ، نهارك نادي ، بياع المواويل ، الفجالة ، السيرة الهلالية ، يوم عسل يوم بصل ".
 
أما عن مسرحياته اللي قدمها " الروش ، حمري جمري ، على بلاطة ، قديمة ألعب غيرها ، الورثة ".
رحل عن عالمنا يوم 17 أكتوبر سنة 2004،