-->

منتديات جنتنا اشترك معنا الان

  قصة حياة وأسرار الفنانة الجميلة بوسى ومشاهد نادرة تجمعها بوالدتها وشقيقتها الثالثة


لقبوها بقطة الشاشة العربية وكمان فراشة السينما المصرية إتعرفت بضحكتها المميزة وملامحها الرقيقة وكمان كانت فتاة أحلام كل الشباب هى الجميلة " بوسي " هنستعرض معاكم النهاردة التفاصيل الكاملة عن بدايتها وليه أهلها رفضوا إنها تتزوج من نور الشريف وكمان هنعرف ليه نور الشريف مكانش عايز يُنجب وسبب طلاقهم في النهاية وعن شائعة زواجها من فاروق الفيشاوي .. 


عن حياتها الخاصة جمعتها علاقة حب بينها وبين الفنان الراحل " نور الشريف " بدأت في ماسبيرو أول لمانور الشريف شاف بوسي قال لصاحبه البنت دي هتبقى زوجتي وكانت بوسي وقتها في 3 إعدادي ونور الشريف كان في آخر سنة في معهد الفنون المسرحية وفعلا بدأت علاقة حب بينهم لكن أهلها رفضوا لأسباب مختلفة فوالدها رفض لإن نور الشريف فنان وهو مش حابب إن بنته ترتبط بفنان لكن والدتها رفضت لإن بوسي كانت صغيرة كان عندها 15 سنة وكانت عايزاها تكمل دراستها واستمر حبهم 4 سنين وبعد إصرار بوسي وتهديدها ليهم وافقوا على زواجهم وكانت بوسي لسه مخلصه ثانوي وهتدخل الكلية سنة 1972.

 قالت الفنانة بوسي إن نور الشريف مكانش عايز ينجب في البداية لانه كان بيعاني من هاجس الموت لكن ف الآخر انجبوا بنتين وهما " مي وسارة " وكان وقتها فرحان جدًا . 

واستمرت فترة زواجهم سنين كتير لكن في النهاية انفصلوا سنة 2006 ومفيش حد فيهم صرح عن السبب لكن نشرت الصحف إن سبب الإنفصال إن كان في علاقة جمعت بين الراحل نور الشريف والفنانة ساندي التونسية لكن محدش فيهم أكد ولا نفى الخبر ، لكن حب بوسي ونور أقوي من أي حاجه فرجعوا لبعض في فترة مرض نور الشريف وفي الآخر وانتهت بوفاته.

 وبعد وفاة الراحل نور الشريف إنتشرت شائعات عن زواج بوسي من الفنان فاروق الفيشاوي وإنهيار بنتها مي بسبب الخبر ده لكن كتبت بوسي على صفحتها الشخصية "زواجي من الزميل العزيز فاروق الفيشاوي إشاعة سخيفة من ناس مريضة ". 

وقالت بوسي إن أكتر حاجة فقدتها بعد رحيل نور الشريف وهى السند لإنه كان بالنسباله المرجعيه الصادقة في الحياة . 

 إسمها الحقيقي صافيناز مصطفى قدري . 

إتولدت في حي شبرا بالقاهرة يوم 26 نوفمبر 1953. إتخرجت من كلية التجارة سنة 1977 . 

وليها أُخت بتشتغل ممثلة وهى الفنانة المعتزلة نورا . 

بدأت التمثيل وكانت صغيرة جدًا في أول مشاركة ليها فيلم " هذا الرجُل أحبه " كان سنة 1962، وشاركت كمان في مسلسل جنة الأطفال وكان عندها وقتها 10 سنين . 

 بعدت فترة عن التمثيل بسبب إنشغالها بدراستها وكمان كانت ملامحها الرقيقة بتدي إنطباع إنها لسه طفلة وكانت وقتها إنتقلت من مرحلة الطفولة لمرحلة الشباب فقررت ترجع تاني للتمثيل بقوة وقدمت مجموعة أعمال منها " حبيبي دائمًا ، خالتي صفية والدير ، لعبة الإنتقام ، إعدام ميت ".